[gothic-l] Re: The Goths, Gutland (Gutones) and the Guta Saga

malmqvist52 at YAHOO.SE malmqvist52 at YAHOO.SE
Wed Jun 13 15:07:28 UTC 2001

Hi Tore,
> I don't know of any Swedish professor in Nordic languages that have
even
> suggested that Gotlandic should have been a Swedish dialect. On the
> contrary they agree that Gotlandic is a separate language.

Really, what's this then based upon?:

"enighet råder bland alla svenskar om gotländska, dalmål, skånska,
göteborgska, bornholmska, bergensiska, andalusiska och bayerska är
dialekter av svenska, danska, norska, spanska respektive tyska"
from:
http://jordbruk.regeringen.se/propositionermm/sou/pdf/sou97_192c.pdf
----------------------
here is another opinion, but here concerning skånska instead of
gotländska:
http://www.scania.org/ssf/human/lang/artiklar/stff/9903nst2.htm
--------------------------------
Mitt (korta) svar:

Rinkebysvenska är en varietet av svenska som talas i Rinkeby. Man kan
se i denna varietet olika drag som vittnar om att det utvecklades
bland människor som talar svenska som andraspråk. Men jag tror att
det numera kan betraktas som en varietet av svenska på samma sätt som
de historiska dialekterna t ex dalmål, gotländska och göteborgska i
och med två observationer som gjorts om Rinkebysvenska:

1) att de flesta som talar denna varietet också kan tala en (mer)
standardiserad svenska i formella sammanhang, dvs när de träffar
människor från andra talargrupper.

2) även vissa talare som talar svenska som förstaspråk talar
Rinkebysvenska.

De nya varieteterna (även Gårdstensvenska och Rosengårdsvenska)
behöver dock forskas om mer. Sally Boyd
from:
http://www.ling.gu.se/sprakfrageladan/English/fragebank.html

This from a quick superficial google search.

Best Wishes
Anders Malmqvist