LL-L: "Syntax" LOWLANDS-L, 30.NOV.2000 (07) [D]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Wed Nov 29 23:16:06 UTC 2000

 L O W L A N D S - L * 30.NOV.2000 (07) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 User's Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans, Ap=Appalachean, D=Dutch, E=English, F=Frisian, L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German), S=Scots, Sh=Shetlandic, Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: FryskeRie Friesenrat [fryskerie at altavista.com]
Subject: syntax

In Onze Taal van november stiet ik op de volgende zin:

(1) ... maar wie wil er nou zo uitzien als je uit de schoonheidssalon komt.

Ik vind deze zin heel merkwaardig vanwege de terugverwijzing naar _wie_ met
het tweedepersoonspronomen _je_. Ik heb een stuk of wat mensen om een
grammaticaliteitsoordeel gevraagd en die lopen uiteen van een pertinente
afwijzing tot een probleemloze acceptatie.

Ik vraag me af of de informanten die de weromverwijzing naar _wie_ met een 2e
persoon goedkeuren, zich niet laten misleiden door een aantal oppervlakkige
factoren, zoals de grote afstand tussen beide woorden, de klankovereenkomst
tussen het - voor mijn gevoel enig juiste - _ie_ en de ambiguïteit wat betreft
getal van de werkwoordsvorm _komt_. Dat blijkt ook aan de beoordelingen die
informanten gaven van:

(2) Wie(i) zegt nu zelf dat je(i) een oen bent.
(3) Wie(i) wil nu graag dat je(i) onder een auto komt.

Bij (2) is al sprake van meer twijfel, (3) wordt zonder meer verworpen. Ik
vraag me af waaraan dat kan liggen.

Lowlanders, een paar vragen:

1. Vinden jullie zin (1) grammaticaal?
2. Horen/lezen jullie zulke zinnen vaker?
3. Beamen jullie de oordelen van (2) en (3)?
4. Kunnen jullie de verschillen in beoordeling van (2) en (3) verklaren?
5. Kennen jullie soortgelijke verwijzingen met een tweede persoon naar
WH-woorden en kwantificerende pronomina (iedereen, niemand) met een tweede
persoon?

Reacties graag naar het volgende adres:
hwolf at fa.knaw.nl

Bij voldoende respons stuur ik een overzicht van de reacties naar Lowlands-L.

Henk

 * Please submit contributions to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.
 * Contributions will be displayed unedited in digest form.