LL-L: "Language varieties" LOWLANDS-L, 27.JUN.2001 (03) [D/E]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Wed Jun 27 19:06:34 UTC 2001

 L O W L A N D S - L * 27.JUN.2001 (03) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Rules: <http://www.geocities.com/sassisch/rhahn/lowlands/rules.html>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans, Ap=Appalachean, D=Dutch, E=English, F=Frisian, L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German), S=Scots, Sh=Shetlandic, Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: frank verhoft <frank_verhoft at yahoo.com>
Subject: Language varieties

Beste Laaglanders

Enige tijd geleden hoorde ik op VRT-radio de
taaladviseur fulmineren tegen de zogenaamde
"tussentaal", of beter "tussentalen", naar aanleiding
van het, citaat, "povere taalgebruik" dat al eens
gebezigd wordt op radio en TV. Hij beschreef
"tussentaal/-talen" als een soort besmettelijke
ziekte, ergens bengelend tussen Standaard Nederlands
ofte AN en het plaatselijke dialect, die hoe langer
hoe meer de media en het dagelijkse taalgebruik
aantasten en infecteren. Uiteraard ontbrak het woordje
"verkavelingsvlaams" niet in zijn betoog, evenmin de
woorden "luiheid", "slordig taalgebruik" en dergelijk
fraais. Nu is de taalraadsman (zijn naam ben ik
vergeten) niet de enige die op tijd en stond van leer
trekt tegen, Geert Van Istendael is nog zo'n noeste
taalpurist annex -activist.
Uiteraard reageren beide heren vanuit een grote
liefde, passie, voor het AN en zijn (eerder diffuse)
normen en zuivere idealen, en is daarom misschien wel
hun betoog zo emotioneel, maar ook eenzijdig. Wat mij
niet zozeer stoort is dat zij voorbijgaan aan een
dagdagelijkse taalkundige realiteit maar wel het
uitermate denigrerende toontje dat beide heren menen
te moeten aanslaan, je hoort ze bijna denken: "De
kinkels weten niet beter".

Vraagjes:
- Ik ben benieuwd naar persoonlijke opinies van de
Vlaamse LL leden omtrent deze zgn. tussentalen.
- In hoeverre is "tussentaal" synoniem met
"stadstaal"?
- Wat zijn zo de meningen over de taalvormen die zich
situeren tussen AN en dialect in Nederland, of is de
kwestie daar niet zo brandend? Worden er boven de
Moerdijk ook al eens betogen afgestoken tegen die
tussenvormen door "bekende/publieke" Nederlanders?
Uiteraard, en vooral, ben ik benieuwd naar de
persoonlijke meningen van de Nederlandse LL-leden.
- Zijn deze - naar mijn bescheiden mening -
schijnproblemen ook aan de orde in de Nederduitse
gebieden (meng- of tussenvorm Hoogduits-Nederduits)?

***
Blijkbaar zijn we zover gevorderd dat het spreken van
"zuiver" dialect, wat dat ook moge wezen, eindelijk
als een eerzame bezigheid wordt beschouwd, en is het
uiteraard ende terecht onderwerp van tal van
wetenschappelijke, linguistische onderzoeken. Nochtans
kan ik mij niet van de indruk ontdoen - en ik
overdrijf - dat zulke onderzoeken zoetjes aan
opschuiven richting historische taalkunde.

Vraagjes:
- Is er reeds onderzoek gedaan naar de tussentalen in
Vlaanderen, per (stads)gebied, of vergelijkend, of
zullen we daar ook 50 jaar na datum op moeten gaan
wachten ;)?
- In de reeks "Het Taalfonds" van uitgeverij Contact
is er ooit "100 jaar stadstaal" verschenen. Zijn er
andere of meer recente studies over dit fenomeen?

Alvast van harte bedankt voor de commentaren,
reacties, informatie.

Met vriendelijke groeten,

Frank Verhoft

From: R. F. Hahn

Dear Lowlanders,

I received the following response from Klaas Romkes of the Dialectkring Urk.
I assume that Low Saxon varieties are meant by "Noord-Veluwse dialecten" and
"dialecten, welke gesproken worden in de kop van Overijssel."

As far as I am concerned, the question remains: "What is the *basic* typology
of the Urk variety?"