LL-L "Etymology" 2002.08.17 (03) [D/E]

Lowlands-L admin at lowlands-l.net
Sat Aug 17 23:27:12 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 17.AUG.2002 (03) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Web Site: <http://www.lowlands-l.net>, Email: <admin at lowlands-l>
 Rules & Guidelines: <http://www.lowlands-l.net/rules.htm>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans Ap=Appalachian D=Dutch E=English F=Frisian L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German) S=Scots Sh=Shetlandic Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: "Selma Schepel" <selmaschepel at hetnet.nl>
Subject: Oak and Hog

R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com> wrote:

>In Mennonite Lowlands Saxon (Plautdietsch), there is an interesting
>case where this sort of borrowing went "wrong."  The word for 'tomato'
>is _Bockelzhonn_ (with stress on the last syllable).  Clearly, this
>word was borrowed after the Mennonite forebears (who were of
>predominantly Dutch, Frisian and Lowlands Saxon descent) left their
>home at the Vistula Delta in today's Northern Poland for Russia and
>the Ukraine.  In Russian and Ukrainian (?), _baklazhan_ means
>'eggplant' (= 'aubergine'), and 'tomato' is either _tomat_ or (French
>_pomme d'or_ >) _pomidor_.

Yes, Ukrainian for 'aubergine' is _baklažan_. But it is more
widespread: in Czech and Polish it is _baklažán_ and _bak³a¿an_
respectively.

Both tomatoes and aubergines belong to the Nightshade family of
plants (Solanaceae). According to my Ukrainian-Czech dictionary, the
Ukrainian word 'baklažan' can also (although more rarely) be used to
refer to a tomato. The regular word for it is, like in Russian,
_pomidor_ or _tomat_. My Russian dictionary (Ožegov) just mentions
the 'regular' variety (Solanum ovigerum).

According to one Russian website
(<http://www.ptpu.ru/Vita/rubrika/6/baklazan.htm>) aubergines came to
Russia relatively late: originally coming from India, it went through
China, Egypt, Italy and Spain, after which it spread throughout
Europe, and to Russia only in the 18th or 19th century. This is
largely confirmed by the information on another website (
<http://www.mpiz-
koeln.mpg.de/pr/garten/schau/SolanummelongenaL/Aubergine.html>).

I don't have a Slavic etymological dictionary at hand, but it would
be interesting to learn how the word entered and spread through
Slavic. In the spreading of the fruit, there are no explicit
Turkish/Turkic links. Of course, Russian historically has more Turkic
loans than the West-Slavic languages.

----------

Beste Laaglanders,
omdat ik bezig ben met het thema eiken en zwijnen, hierbij een paar
vraagjes.
Wat 'eik, Eich, oak' betreft, geven de etymologische woordenboeken geen
bevredigende verklaring. Het ene boek meent dat acorn not related is,
het
andere zegt van wel. Er is een verwijzing naar Latin aesculus 'oak
sacred to
Jupiter'. Maar waar is die 's' dan gebleven in de Germaanse talen, als
het
niet de 'ash, ask, es, esh, Esche' is geworden?
Van die laatste boom lees ik dat het woord verwant is aan skéllein,
Greek
'to make dry, firm', and idem Latin arere, die respectievelijk Engels
skeleton and arid hebben opgeleverd. (Essenhout is zeer taai en
duurzaam, en
wordt gebruikt om gymnastiektoestellen, roeiriemen, tennisrackets en
ski's
te maken, terwijl het in de oudheid geliefd was als hout voor
werpspiezen.
Homerus beschrijft al dat men daarom lansen van essenhout maakte.)
Speciaal dat 'dry' is heel mooi, want dat zit in het algemene woord
'tree',
net als in de Welsh & Irish woorden voor eik, 'derw' & 'dair', waar
'true'
aan verwant is. Een druid is een drywidd: iemand wiens weten, wijsheid
zo
true als een tree is, speciaal als een eikenboom, die vele honderden
jaren
oud kan worden. In een wereld die door vergankelijkheid gekenmerkt
wordt, is
steen vanouds een symbool voor duurzaamheid, voor het goddelijke en
eeuwige
(dolmen, Thorsten, Bethel, Ebenhaezer etc.) maar een boom die vele
generaties mensen overleeft ook, zoals duizendjarige eiken, en misschien
wel
meer, omdat bomen zichtbaar leven.
Tree en true horen bij elkaar, (oak)tree als symbool van de levende God
(ook
in totaal andere talen, zie de Bijbel: El en allon of ilan), en Truth
als
essentie van elke religie.
Nu de vermoede verwantschap tussen oak en hog.
Vanouds horen zwijnen bij eiken, o.a. vanwege hun lievelingskostje de
eikels. Die verbinding wordt internationaal in tal van mythen bevestigd,
doordat zwijn en eik samen aan de hoogste godheden gepaard worden.
Voor 'hog', zwijn, stoppen de etymologische bronnen die ik raadpleegde
in de
14de eeuw, met een onbevredigend verhaal over schaapjes en leeftijd. Kan
dat
idee van leeftijd, ouderdom verwantschap hebben met 'hoog, hoch, high',
zelfs Perzisch 'oug'? Hoog zit in een groep woorden die verbonden zijn
met
Indo-Europees *koukos, wat 'rounded protuberance' betekent. Geen gekke
bijnaam voor een varken (in de oudheid werden bepaalde dieren niet bij
hun
echte naam genoemd, maar om taboe-redenen bij bijnamen. Zo is Oud-Noors
galti, 'hay-rick' een ander woord voor zwijn).
En kan het woord hog dan op een of andere manier met het woord eik
verbonden
zijn?
M.a.w. als trú, trouw, true, dry (en waarom niet teuer en duurzaam?)
verweven zijn met woorden als tree en dair, waarom een ander kenmerk
niet?
Dus hoog?
Wat zwijnen betreft: Jutta Voss beschrijft (das Schwarzmond-tabu,
Stuttgart,
1993) hoe het zwijn onrein werd, juist omdat het tot de allerheiligste
symbolen van 'heidense' godsdiensten behoorde. Belangrijke godinnen
namen
geregeld de gedaante van een zwijn aan. Hebben 'hog' en 'hag, hexe,
heks'
iets met elkaar te maken? Kortom: iets wat ooit 'hoog' was, maar door
victorie kraaiende godsdiensten omgekeerd tot het allerlaagste?
Nog iets:
Van een naam als Diarmaid ('the greatest lover in Irish folklore') wordt
gezegd 'no satisfactory meaning has yet been offered'. Maar zou Diar
toch
niet iets met dair, Irish 'oak' te maken kunnen hebben? Het feit dat
Diarmaid was slain by boar, verbindt hem wel met eiken.
Met vriendelijke groeten,
Selma Schepel,
Amsterdam.

 * Please submit postings to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.