LL-L "Language policies" 2002.07.25 (09) [E]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Fri Jul 26 00:21:21 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 25.JUL.2002 (09) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Web Site: <http://www.sassisch.net/rhahn/lowlands/>
 Rules: <http://www.sassisch.net/rhahn/lowlands/rules.html>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans Ap=Appalachian D=Dutch E=English F=Frisian L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German) S=Scots Sh=Shetlandic Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: danny drooghenbroodt <danny.drooghenbroodt at belgacom.net>
Subject: LL-L "Language policies" 2002.07.24 (02) [E]

beste,

Bedankt voor uw reaktie op de discussiegroep. Wellicht was ik te
voorbarig toen ik zei dat er een hele grote groep parlementairen het
Duits als standaardtaal wilden invoeren.
Ik verwar het Nederduits of Diets of hoe je volkstaal ook wil noemen
echt
niet met het Duits (Hoogduits).

Vanaf ongeveer 1835 begonnen mensen zoals Jan Frans Willems en
Conscience
zich af te zetten tegen de verfransing van Vlaanderen.
Dat het Nederlands de ambtelijke taal zou worden was niet zo evident als
we nu willen geloven. Bij een groot aantal katholieken was er
namelijk een zware weerstand tegen het invoeren van het "nederlands =
Hollands" als ambtelijke taal. - Die groep katholieken wilden het
Vlaamse
volk puur en katholiek houden. Het goddeloze Frans en het protestantse
Hollands waren allebei even verwerpelijk.
In grote lijnen waren er drie stromingen. Er was de groep waartoe JF.
Willems behoorde die het Nederlands wilden gebruiken, een groep ronde
vb.
Gezelle die een eigen Vlaamse taal wensten te ontwikkelen (West-Vlaams)
en er was nog een derde stroming die ijverde voor het Duits als
ambtelijke taal. Pas met het koninklijk besluit van 21 november 1864 met
de invoering van de spelling De Vries-Te winkel werd die knoop
definitief
doorgehakt.  En zoals mijnheer? vermeulen terecht opmerkt werd de taal
in
de zuidelijke nederlanden voor 1864 zowel Vlaams als Nederduyts als
nederlands genoemd. Trouwens pas met de

Ik heb informatie over die groep die voor het Duits streed ooit ergens
gelezen. Van zodra ik meer weet zal ik zeker reageren via Lowlands. Ik
ken iemand die een wandelende encyclopedie van de Vlaamse beweging is en
hij zal me wel verder kunnen helpen met namen en data.

Wat het Oostends betreft is de invloed van vreemde talen enorm groot. Op
het eerste gezicht spreekt de hedendaags Oostendse jeugd nog heel vlot
Oostends maar ... als je echter een beetje aandachtiger luistert blijkt
dat hoofdzakelijk de klanken bewaard gebleven zijn. Nederlandse woorden
worden ver-Oostendst en de oorspronkelijk Oostendse woorden verdwijnen.
In die zin heeft de politieke keuze om het Nederlands in te voeren als
officiële taal heel veel invloed uitgeoefend op het plaatselijke
dialect.
Op zich vind ik dit helemaal niet slecht want een taal dat ongevoelig is
voor externe invloeden is een dode taal. En het Oostends leeft ...

Danny

 * Please submit postings to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.