LL-L "Language politics" 2002.05.05 (05) [E]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Sun May 5 20:15:29 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 05.MAY.2002 (05) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Rules: <http://www.geocities.com/sassisch/rhahn/lowlands/rules.html>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans Ap=Appalachian D=Dutch E=English F=Frisian L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German) S=Scots Sh=Shetlandic Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: <burgdal32 at mac.com>
Subject: LL-L "Language politics" 2002.05.03 (08) [E]

> As you can see, this language rights stuff tends to get pretty heated in
> Europe and in some cases lands people in hot water, just for as much as
> *saying* that minority languages exist.  However, even many of these
> types of dark clouds eventually turn out to have silver linings, and in
> this case the landmark verdict appears to have opened an important door
> for Greece's minorities.  The struggle continues, also in our Lowlands
> area.  For example, will a question about the use of Scots be included
> in the next Scottish census after the government's refusal to include it
> [...]

OEI, oei !
 Pas op. We zitten hier met een tweesnijdend zwaard.
Mag ik kort wat Belgische geschiedenis weergeven?
België is ontstaan in 1830 vanuit een hoofdzakelijk Franstalig milieu.
De
Vlamingen die iets te zeggen hadden moesten Frans spreken
. Toch zijn er gelukkig mensen geweest die voor onze Vlaamse taal
gestreden
hebben. Met vallen en opstaan is het nu zover gekomen dat Vlaanderen wat
betreft zijn taal onafhankelijk mag beslissen. Om de blijvende ruzies te
vermijden werd in 1963 een taalgrens in het leven geroepen. Aan de ene
kant
kregen we dan Franstalige mensen en instellingen en aan de andere kant
Nederlandstalige instellingen.Enkele streken hebben toen een soort
tweetalige status gekregen(de zogenaamde faciliteitengemeenten)  Met nog
enkele parlementen erbij (Vlaams, Waals en Duitstalig) hebben we de
vrede
kunnen bewaren en dienen we feitelijk als voorbeeld voor veel landen
van
hoe het kan zonder bloedvergieten of revoluties! België is dus een
ultiem
grensgebied tussen de Latijnse en de Germaanse cultuur, en dat is ook
heel
boeiend.
Nu bestaan er langs de Franstalige kant een groep mensen die nogal
fundamentalistisch denken. Ze hebben veel heimwee naar het tijdperk dat
de
Franse cultuur alles te zeggen had en willen dat ook zo houden of
terugkrijgen. Het zijn zij die naar de Europese instellingen gegaan zijn
met
de vraag om iemand te sturen naar hun woongebied omdat zij zich
gediscrimineerd voelen. Maar: in 1963 is beslist geweest om aan te
duiden
waar Vlaanderen begon en waar Wallonië begon. Enkele rijke Brusselse
stedelingen zijn op het platteland in Vlaanderen (rand rond Brussel)
gaan
wonen, maar hebben zich nooit willen integreren in Vlaanderen.De taal
van de
streek spreken wilden ze helemaal niet. Nu eisen ze dat ze alles in het
Frans kunnen regelen.Tot tweemaal toe hebben ze een Franstalige
Zwitser(se)
uitgenodigd om naar ons land te komen in verband met minderheden en hun
rechten. Maar die Zwitsers kunnen niet eens discussiëren met de
Vlamingen!Ze
spreken alleen mqar Frans. We komen van heel ver en we hebben een
uitermate
grote inspanning moeten leveren om onze taal in stand te houden. Met
zo'n
decreten zou dat alles een maat voor niets zijn. Vlaanderen kan dus heel
moeilijk dat verdrag voor minderheidstalen rattificeren. Daarvoor zijn
de
Franstaligen te imperialistisch!(Pas op: Ik hou van de Franse taal en
spreek
graag Frans, maar alleen wanneeer ik dat wil, en wanneer ik niet
verplicht
word om het te doen)
De Franstaligen in België zijn hun "roots" vergeten, en zij gedragen
zich
zoals bekeerlingen: Alles van vroeger is slecht. Zij willen zeker niet
inzien dat zij slechts geromaniseerde Germanen zijn.
Groeten,
Luc Vanbrabant

 * Please submit postings to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.