LL-L "Etymology" 2002.05.17 (05) [A/E]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Fri May 17 23:47:35 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 17.MAY.2002 (05) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226

From: Holger Weigelt <platt at HOLGER-WEIGELT.DE>
Subject: LL-L "Etymology" 2002.05.17 (03) [A/D]

>> From: "Elsie Zinsser" <ezinsser at simpross.co.za>
>> Subject: Etymology
>>
>> Dag, almal,
>>
>> Ron se gebruik van die woord "Kunkelurers" laat my nou wonder.
>> In Afrikaans sou ons 'koekeloer' gebruik, vir 'skelmpies kyk'.
>>
>> Is 'konkel' en 'koekeloer' familie van mekaar?
>> Is die twee woorde in ander laaglandtale aan mekaar verwant?
>>
>> Groete,
>> Elsie Zinsser
>>
>> ----------
>>
>> From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
>> Subject: Etymology
>>
>> Dag, Elsie!
>>
>> In Laagsassies kan 'n mens _kukeluren_ of _kunkeluren_ sê ¶oor
>> 'skelmpies kyk' = 'koekeloer' ('to look secretly', 'to spy').  (LS _u_ =
>> Afrikaans _oe_)  Ek het daarvan _Kunkelurer_ (~ _Kukelurer_) voor
>> _lurker_ gemaak.  Ek glo die volgende Laagsassiese woorde is aan dit
>> verwant:
>>
>> kunkeln 'iets geheim doen', 'geheime verhaal' ('to do things
>> secretely/quietly', 'to tell (other people's) secrets')
>> Kunkel  'vrou wat graag haar bure beloer en klets' ('neighbor woman that
>> spies and gossips')
>>
>> Groete,
>> Reinhard/Ron
>
>Dag verre taalgenoten,
>
>Bij ons in Vlaanderen hebben we "konkelen" afkomstig van "konkel" of
>draaikolk of waal (vergelijk met het ww. walschen), dus verraderlijke
>draaikolk ook in de figuurlijke zin.
>
>"Koekeloeren" is veel lichter en komt blijkbaar van de koppeling
>"koekoek"
>(legger van het koekoeksei) en van "loeren", niet vals maar speels en
>helemaal niet bedoeld om te schaden.
>
>Rond "konkelen" en "konkel" hebben we nog: kink (kink in de kabel),
>kinkel
>(schurk), kinkelen, konkelfoezen (heimelijk afspreken), keukelen
>(heimelijk
>doen), bekeukelen (bedisselen), kronkelen, krunkelen, enz..
>
>Rond "koekeloeren": koekeloerekoek; kloerjen komt van een ander
>grondwoord
>kloerie.
>
>Groetjes,
>
>Frans Vermeulen

Hello Elsie, Ron, Frans and all the others !

In Eastern Friesland we use a word with a nearly similar meaning
to "kukeluren" but in contrary to this it depends on listening rather
than
looking (luren = EF to look, to look for, to wait for, to hope for
etc.).
This word is "lunko:ren" (to make long ears) meaning: to spy, to listen
secretly etc.

Greetings
Holger