LL-L "Language varieties" 2004.12.03 (07) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sat Dec 4 00:25:03 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 03.DEC.2004 (07) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net

From: Felix Hülsey <felix.huelsey at gmx.de>
Subject: Language varieties

Beste Laaglanders,

Ingmar Roerdinkholder schreef:

>In het gebied van Nederland dat het meest nabij Keulen ligt zien we
>hetzelfde:
>de provincie Limburg, ook in 'grotere' steden als Maastricht, Heerlen,
>Roermond, Venlo,
>is het enige deel van het land waar iedereen - van hoog tot laag - dialect
>spreekt in
>alle situaties. Ook met onbekenden, ook met de dokter, met de burgemeester,
>de
>pastoor, op school, met de baas... Eigenlijk is het zelfs _not done_ om
>Nederlands
> [...]

Ik denk dat dit hoofdzakelijk in Keulen zo is. In Bonn hoor je ook wel
Bönnsch op straat en in Aken Öscher Platt, maar volgens mij spreken de
mensen die zichzelf als elite beschouwen daar toch eerder de standaardtaal
(zij het met een accent). Maar misschien zit er iemand bij Lowlands-L die
in Aken of Bonn woont? Ik kom er wel regelmatig, maar er zijn zeker mensen
die er beter bekend zijn.

Keulen ligt zeker in het midden van Duitsland, daar heb je gelijk -
tenminste qua taal (midden in de Rheinischer Fächer). Qua mentaliteit
beelden we ons graag in dat we de noordelijkste stad van Itali"e zijn.

Hartelijke groeten
Felix Hülsey