LL-L "Grammar" 2004.07.01 (03) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Thu Jul 8 14:41:38 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 08.JUL.2004 (03) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net

From: Roger Hondshoven <roger.hondshoven at pandora.be>
Subject: LL-L "Grammar" 2004.07.06 (10) [D/E]

Hallo Henno,

In mijn vorige posting vermelddeik het geval van de jongedame die een
probleem had met de spelling van 'gij hadt'. De reden voor haar
onzekerheid/onwetendheid dient wellicht gezocht te worden in het feit
dat, naar ik vermoed,  de ge/gij-vormen en de bijbehorende
werkwoordsvormen in het onderwijs niet meer onderwezen worden en dat
enkel je/jij aangeleerd wordt. Daarbij wordt over het hoofd gezien dat
ge/gij in Vlaanderen nog springlevend zijn. Ik meen te mogen stellen dat
meer dan 95 % van de Vlamingen in ongedwongen taalgebruik onder vrienden
enkel ge/gij gebruiken. Alleen in toespraken wordt vrij algemeen
overgeschakeld naar je.  Hetzelfde verschijnsel merken we op in
interviews die politici toestaan: bijna uitsluitend maken ze gebruik van
'je' als onbepaald voornaamwoord. Mijns inziens is er in Vlaanderen een
grote passieve tolerantie gegroeid ten opzichte van 'je'. Opvallend is
echter dat de beklemtoonde vorm 'jij' haast systematisch vermeden wordt.
Tegenover de beklemtoonde objectvorm 'jou' bestaat helemaal een
duidelijke aversie. Het woord is vrijwel onbestaand in algemeen Belgisch
Nederlands. Dat leidt er dan toe dat in dergelijke situaties
overgeschakeld wordt naar 'u', de normale objectvorm bij 'gij'. Op die
manier worden helaas twee systemen door elkaar gehaspeld.

Hartelijk,

Roger