LL-L "Etymology" 2004.11.27 (01) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sat Nov 27 08:07:34 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 27.NOV.2004 (01) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net

Onderwerp: Etymology
Van: "Ingmar Roerdinkholder" <ingmar.roerdinkholder at worldonline.nl>

Ja, ik zei al dat het een privé-meninkje was van mijn, dat wil niet
zeggen dat het daarom helemaal klopt in elk opzicht!
Maar dat vind ik niet zo erg, het kan ook aangenaam zijn er meningen op
na te houden die je leuk vindt, ook al zijn te wellicht niet te bewijzen
;-) Ik vind het gewoon prachtig dat de naam Hamaland nog steeds in
gebruik is voor mijn geboorteregio (Oost-Achterhoek/Westmünsterland), en
dat dit op oude kaarten al te zien was.

Ik ken die website over de Graafschap in de middeleeuwen wel, mooi en
interessant, de kaartjes zijn ook aardig gemaakt. Ik ken echter ook een
andere kaart, van een zeer gerenommeerd taalkundige op het gebied van
o.a. het Nederlands en Nedersaksisch, namelijk de onovertroffen Kloeke,
gebaseerd op Romeinse bronnen, waarop geheel Oost-Nederland onder de
Chamavische Franken valt, behalve Noord-Drenthe en Groningen
die Fries waren. En dat is geen internetbron maar een echte gedegen
wetenschapper, daar vertrouw ik toch iets meer op dan op een website.
Voor deze Graafschap-site, zoals voor zoveel andere op het internet,
geldt natuurlijk wel hetzelfde als voor mij: allemaal privé-meninkjes!

Eigenlijk maakt het natuurlijk helemaal niet zoveel uit hoe het er hier
een à twee millennia geleden volkenkundig in elkaar stak, latere ontwik-
kelingen hebben dat weer volledig veranderd allemaal.
Wat de tegenwoordige tijd betreft vind ik de naam Nedersaksisch voor
onze dialecten (taal) prima, daar heb ik echt geen moeite mee.

Ingmar

----------------------

Van: "Mathieu van Woerkom" <mathieu.vanwoerkom at student.ru.nl>

Ingmar schreef:
> [...]
> met Isalaland ook het gebied ten westen van de IJssel inclusief
> Utrecht bedoeld en kwamen de Salische Franken daarvandaan.

Vergeet ook niet dat in Zuid-Holland ook nog de rivier IJssel voorkomt
(Hollandse IJssel). Aan de hand van enkel namen blijft vergelijken dus
altijd lastig. Voor hetzelfde geld kwamen deze 'Salische Franken' dus wel
gewoon uit het Hollandse Groene Hart ;-)

Groeten,
Mathieu