LL-L "Language politics" 2004.10.06 (10) [E/Danish]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Oct 6 23:48:50 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 06.OCT.2004 (10) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Language politics

Folks,

People are asking the Danish Education System to pay more attention to
(North) Frisian in Germany's Danish schools (in Schleswig-Holstein).  Below
is a report about this in today's _Flensborg Avis_, a Danish language
newspaper published in Germany.

***

ØNSKER MERE FRISISK PÅ DE DANSKE SKOLER

Sprogproblem. Frisernes grand old lady, Marie Tångeberg, beklager, at
frisisk aldrig rigtig har haft en chance som skolefag.

EFKEBØL. - Selv om der er sket små fremskridt på det officielle plan, så må
vi frisere stadigvæk kæmpe for, at vort sprog og kultur kan overleve. Og her
håber jeg fra dansk side på øget forståelse for, at vi som frisere har
mindst de samme rettigheder i Nordfrisland som de danske sydslesvigere og
den tyske flertalsbefolkning.
   Det siger de nationale friseres grand old lady, Marie Tångeberg, i et
interview i anledning af 80-års dagen, der fejres lørdag på den
dansk-frisiske skole i Risum.
Fødselaren har altid været fortaler for et tæt og ligeberettiget samarbejde
mellem danskerne og friserne i Sydslesvig. Når det gælder
frisiskundervisningen, er de danske skoler dog ved at blive overhalet af de
offentlige tyske skoler, bemærker fødselaren.
Hun har da også et ønske til Dansk Skoleforening.
- Jeg kunne godt tænke mig en informationskampagne med adresse til lærere og
forældre på de nordfrisiske danske skoler, som oprindelig skulle være
hjemstavnsskoler. I dag er mange ligeglade eller uvidende om det frisiske,
som aldrig rigtig har haft en chance som skolefag, siger hun.
   - Det er ikke nok, når Slesvig-Holstens regeringschef, Heide Simonis, og
Skoleforeningens direktør, Anders Molt Ipsen, henviser til forældrenes
ønsker. Når man ikke kender noget til det frisiske, vil man næppe vælge det.
Her kunne jeg godt ønske mig en mere aktiv opbakning fra vore danske venner,
lyder det bramfrit fra Marie Tångeberg.
   Raning Krueger