LL-L "Phonology" 2005.12.21 (09) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Dec 21 22:24:41 UTC 2005

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

21 December 2005 * Volume 09

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Phonology" 2005.12.21 (05) [E]

Beste Lowlandertjes,
In geheel West-Vlaanderen kennen de dialekten een zware glotisslag. Mij doet
die in alle geval meer denken aan de Engelse dan aan de Duitse, die ik
eigenlijk niet ken, alhoewel ik toch een mondje Duits praat. Wij zeggen dus:
makker   ma.er
beke       be.e
trekken   tre.en  (trékn)
werken   werkn
zotten      zo.en (zotn)   ...
In ouder Kustwestvlaams, voorbeeld van Knokke, kende men zelfs de glotisslag
aan het begin van een woord, dus:
Knokke       .no.e
knoop          .nop
vergelijk nu hiermee:
Nederlands "knie"  en Engels  "knee" (nie).
Ook een woordje over stemhebbend en stemloos:
in onze standaardtaal zijn de "v" en de "z" stemhebbend, tenzij door
assimilatie ("ik vaar" klinkt dus als "ik faar"). De lezers die vertellen
dat "v" als f-klinkend dialekt is, Amsterdams bijvoorbeeld, hebben dus
gelijk. In ùmijn eigen dialekt, een vissersdialekt dat per definitie
conservatief is, zijn er nog slechts enkele woorden met stemloze "v" (f dus)
en "z" (s dus).
Voorbeelden in het Oostends: foeln (voelen), flak (vlak), flagge (vlag)
...De stemloze zijn aan het verdwijnen. Ik hoop dat jullie wat aan deze
bijdragez hebben. Tussen haakjes: de derde persoon van het werkwoord
"hebben" (to have) is "hij heeft".
Roland Desnerck, Oostende, West-Vlaanderen