LL-L "Language varieties" 2006.04.05 (04) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Apr 5 20:15:02 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

05 April 2006 * Volume 04

From: Ingmar Roerdinkholder <ingmar.roerdinkholder at WORLDONLINE.NL>
Subject: LL-L "Language varieties" 2006.04.05 (01) [D/E/Russian]

Ik heb de Cappuccino-uitzending gehoord, het kostte inderdaad wat tijd om
op de juiste plek te komen in het programma, voor degenen die deze nog
willen beluisteren: het stukje van Marcel begint ongeveer nadat vier-
vijfde deel van de uitzending voorbij is. Ik heb het gevonden door Marcel
Bas in combinatie met NCRV in te toetsen op Google. Het gaat zowel over
het Afrikaans in Zuid-Afrika als het Nederlands in Nederland.

Jammer dat het een vrij kort stukje was, wel duidelijk maar bepaalde
punten werden daardoor even aangestipt maar niet verder uitgewerkt, met
name het Benelux-verhaal.

Een aantal mensen zou graag zien dat België, inclusief het Franstalig
deel, Frans-Vlaanderen en Luxemburg een eenheid met Nederland zou vormen,
zo'n beetje de oude Nederlanden dus. Eerlijk gezegd heb ik zelf ook
dikwijls met die gedachte gespeeld, daarbij ook nog bepaalde aangrenzende
delen van Duitsland rekenend die een speciale taalkundige, culturele en/of
godsdienstige band met Nederland hebben.

Ik had het heel interessant gevonden, àls België zich niet had
afgescheiden van Noord-Nederland en Luxemburg later eveneens, hoe de
huidige taalkundige situatie in Wallonië dan was geweest, bijvoorbeeld
Waalse en Picardische dialecten met Nederlands als officiële taal, of had
het Frans ook nog een rol gespeeld? Zouden die Waalse dialecten dan
überhaupt nog als deel van de Franse taal zijn beschouwd, of als aparte
taal?
Om te weten of Brussel dan volledig Nederlandstalig was gebleven (zeer
waarschijnlijk wel). Hoe de huidige Nederlandse standaardtaal er dan had
uitgezien, met een veel groter aandeel van sprekers van zuidelijk-centrale
taalvariëteiten. Had dit een conserverende werking op het AN gehad, zou er
bijvoorbeeld nog 'gij zijt' worden geschreven, en 'den gro(o)ten man'.
Wat zou de invloed van de grote Rooms-Katholieke meerderheid dan hebben
betekend? Hoe zou het Letzenburgisch dan geklonken hebben, als een soort
Zuid-Limburgs misschien door de invloed van het Nederlands en het
ontbreken van de Duitse taal en van het Frans in het openbare leven?

Allemaal zaken van áls natuurlijk, het was voor mij als "Lunatic Language
Lover" wel leuk geweest om te weten, maar daar zullen we nooit achter
komen want de geschiedenis is anders gelopen. Hetzelfde geldt ook voor
Zuid-Afrika: áls de Britten de Kaapkolonie in de tijd dat Napoleon
Nederland bezette niet hadden ingenomen, hoe had het Afrikaans zich dan
ontwikkeld, vergelijkbaar met het Amerikaans Engels ten opzichte van het
Brits?
Dat was dan misschien wel jammer geweest, dan was veel van de typische
charme van het huidige Afrikaans waarschijnlijk verdwenen. Maar goed, dat
is ook niet gebeurd dus tja...

Wat betreft dat andere: ik schreef al dat denkbeelden geen mensen zijn en
dat ik daarom mensen daarop niet wil beoordelen/veroordelen. Ik heb inder-
daad voornamelijk óver je gelezen en niet vàn, daarop was mijn vorige
berichtje dan ook gebaseerd. Het lijkt me niet nodig om hier allerlei
discussies te gaan voeren, en ik ben blij dat je dat ook vindt.
Ik ben trouwens wel benieuwd of met name de Vlamingen (Belgen) hier op de
lijst zich aan bovenstaande hersenspinsels geërgerd hebben of wellicht
juist wel helemaal niet.

Groeten
Ingmar