LL-L "Language varieties" 2006.04.09 (03) [D/LS]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sun Apr 9 20:53:02 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

   L O W L A N D S - L * 08 April 2006 * Volume 03

From: Arend Victorie <victorie.a at home.nl>
Subject: LL-L "Language varieties" 2006.04.08 (04) [D/E]

Moi leeglaanders

Ingmar, wei'j nog wa'k lest 'n maol in de reveudeuse van Drentse Taol
eschreven hebbe?
Dat was ok een stokkie fantasie van mij mar daor zat wel een waorheid in.
Hier hei'j 't stokkie.

Dreins was wied töt in de negentiende ieuw een gespreuken taal. Een taal,
die te maken had mit de dagelijkse dingen die de mèensen toen umme haanden
hadden. Dus hiel veule mit de landbouw, wat in die tied hier de bron van
inkomsten was. En echt niet mit de handel, Handel was weg-elegd veur
aandern, in de golden ieuw veur de VOC bij wieze van spreken. En die kun
oons daorin mooi sturen, wuj mit oons handel drieven, dan leer ie oonze
taal. Jan Tissing he'k ies in een lezing heuren zeggen: "Aw in de golden
ieuw, in 't noorden 't aardgas en de eulie uut de grond hadden kunnen halen,
dan had op dit moment de keuninginne de troonrede in 't Dreins eholden". Dan
hadden wij kunnen zeggen, wuj mit oons handeln dan leer ie oonze taal mar.
Dan was de "Dikke van Dale" now an-epast an de neie Dreinse spelling en
hadden wij ok 't gruune boekie en dan was't ok echt een ienheidsworst
eworden.

Goodgaon.
Arend Victorie

----------

From: Ingmar Roerdinkholder <ingmar.roerdinkholder at WORLDONLINE.NL>

Nee, ik wist überhaupt niet dat je bij de PvdA zat, prima hoor, maar
politieke discussies vind ik sowieso niet geschikt voor deze lijst, die
lijken me niet bevorderlijk voor de sfeer. Ik heb hier niets te zeggen
natuurlijk en dit moeten we aan Rein overlaten, maar zelf verwacht ik er
weinig aangenaams van. Mijn persoonlijke belangstelling ligt op het vlak
van de taalkunde, dialectologie, poëzie, literatuur enzovoort. Ik zal er
niet meer over zeuren maar zelf heb ik er in elk geval geen behoefte aan.

Groeten
Ingmar

Marcel Bas:

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Language varieties

Bedankt, beste Ingmar.

Ja, wij zouden politieke en religieuze onderwerpen op het persoonlijke
niveau vermijden, omdat zij gewoonlijk intermenselijke spanningen aanzetten.

Vriendelijke groeten,