LL-L "Lexicon" 2006.02.07 (04) [D/V]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Tue Feb 7 17:17:19 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

07 February 2006 * Volume 04

From: Henno Brandsma <hennobrandsma at hetnet.nl>
Subject: LL-L "Lexicon" 2006.02.06 (05) [D/E]

> From: Ingmar Roerdinkholder <ingmar.roerdinkholder at WORLDONLINE.NL>
> Subject: LL-L "Lexicon" 2006.02.06 (03) [D/V]
>
> Dag Roland
>
> Grappig, ik herken altijd veel van mijn moeders Zeeuwsvlaamse
> dialect in
> jouw Westvlaamse voorbeelden. Ingweonismen okee, maar Frisismen nee.
> "Rik" is een typisch voorbeeld van een NIET-FRIES Ingweonisme.
> In Friesland wordt namelijk "rêch" en in Holland "reg" gebruikt,
> dus met een 'e' en een ch/g, in Zeeland en Vlaanderen daarentegen
> "rik".

Het verschil tussen reg en rik is niet zo groot en kan net zo goed
het gevolg
zijn van latere ontwikkelingen in beide gebieden. De verandering e >
i is vrij normaal,
en komt ook in het Fries voor (voor dentalen meer dan elders), zelfs
"rigge" voor
rug komt dialectisch (aan de NW-kust, zie Hof).
En de k kan heel goed uit stemloosmaking op woordeinde teruggaan; de -
g is
uiteraard oorspronkelijk. Dus "proto-Westvlaams" kan heel goed ook op
"reg"
verondersteld worden, en dan is het Noord-Hollands toevallig
conservatiever...

> Ook de meervouds -s is in Friesland veel minder gebruikelijk dan in
> het
> Kustvlaams en Kusthollands.
> Eigenlijk is dit alles een extra bewijs dat het Fries
> waarschijnlijk later
> uit het oosten geïmporteerd is, terwijl de Hollandse, Zeeuwse en
> Vlaamse
> Ingweoonse dialecten veel ouder zijn in de lage landen en nader aan
> elkaar
> verwand zijn.

Dit lijkt me zeer kort door de bocht, en amper bewijskrachtig. De
data voor dergelijke
oude taallagen is zeer schaars in het algemeen....

Groet,

Henno Brandsma