LL-L "Phonology" 2006.01.04 (01) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Jan 4 15:52:00 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

04 January 2006 * Volume 01

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Phonology" 2006.01.03 (01) [E]

Beste Lowlanders,
Het is echt nodig dat eens aangestipt wordt dat de Nederlanders (lees:
Hollanders) hun Nederlands niet verzorgen en hun dialect als de
standaardtaal beschouwen. Als zij beweren dat de "-en" uitgangen van
infintieven of van meervouden niet meer uitgesproken worden, of dat de "ee"
als de diftong "ei" klinkt, dan kijken zij niet verder dan hun provincieneus
lang is. Zij houden totaal geen rekening met de 6 miljoen Vlamingen die
proberen hun taal wel te verzorgen en dat ook nodig achten na de taalstrijd
die (bijna) achter de rug is. Zij houden veelal het Amsterdams voor de ware
taal! Bovendien is het ook zo dat ze met graagte verengelsen en dat ze, als
ze één woordje Frans kennen, er twee spreken.
In Vlaanderen klinkt nog steeds "praten tegen beter weten in" en niet "prate
teige beiter weite in". We mogen natuurlijk niet alle Hollanders over
dezelfde kam scheren, maar het moet mij toch eens van het hart dat zovele
Amsterdammers en Hagenaars onze taal blijven verminken en dat niet eens
beseffe, pardon, beseffeN. Mijn ervaring met Drentenaars en Gelderlanders
vertelt mij dat die te vrezen evolutie voor onze taal voornamelijk in het
westen van Nederland te vinden is. Straks krijgen we voor "drinken",
"drikke" zoals in het Deens, of "drink" zoals in het Engels. Het is wel zo
dat je in alle taalgebieden progressieve en conservatieve krachten hebt. Ik
wil dan ook een tegengewicht vormen voor die "taalevoluerende Hollanders".
Taalmakkers (of "taalmakers"), wees niet boos dat ik aldus mijn hart gelucht
heb.