LL-L 'Syntax' 2006.06.13 (01) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Tue Jun 13 14:13:39 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

L O W L A N D S - L * 13 June 2006 * Volume 01

From: 'Helge Willkowei' <helge.willkowei at gmx.de>
Subject: LL-L 'Syntax' 2006.06.12 (01) [D]

> From: 'Stellingwerfs Eigen' <info at stellingwerfs-eigen.nl>
> Subject: LL-L 'Negation'

> Volgens Taaladvies http://www.onzetaal.nl/advies/groenrood.php:
>
> Wat is de juiste zinsvolgorde: `De afstand die door mij gelopen is' of `De
> afstand die door mij is gelopen'?
> Beide zijn mogelijk. De volgorde voltooid deelwoord - persoonsvorm
> (gelopen
> is) wordt de `groene volgorde' genoemd. Deze volgorde kennen we uit het
> Duits en is in het oosten van Nederland het gebruikelijkst. Sommigen
> noemen
> [...]

Ik heb in de schrijfwijzer van jan renkema ook gelezen, dat de groene volgorde
beter zou zijn dan de rode. Raar vind ik nog, dat in zinnen met modale
werkwoorden het werkwoord NIET aan het einde mag staan: "omdat hij dat kan zien"
"omdat hij dat uit moet zetten" enz. Dat vond ik aan het begin een aardig
verschil tussen Duits en Nederlands. Ik ben hier nu in de Achterhoek (Aalten),
maar helaas heb ik nog niet goed genoeg geluisterd, hoe ze dat in het Achterhoeks
doen.

-helge