LL-L 'Syntax' 2006.06.13 (03) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Tue Jun 13 23:23:05 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

L O W L A N D S - L * 13 June 2006 * Volume 03

From: 'Stellingwerfs Eigen' <info at stellingwerfs-eigen.nl>
Subject: LL-L 'Syntax'

Jacqueline,
Mijn excuus voor 'misspelling' je naam in een vorig bericht.
(Tik)Fouten maken vind ik helemaal niet erg maar in een naam...!

Roger wrote:
> Het feit dat je een vraagteken plaatste achter "Nl." doet me vermoeden dat
> je niet heel zeker was wat de toestand in het Belgisch Nederlands is. In
het
> Limburgs en het Oost-Brabants is de groene volgorde de normale. Of dat ook
> geldt voor het West-Brabants kan ik niet zeggen. Onder invloed van
Hollandse
> betutteling komt de rode volgorde in het taalgebruik van Belgen - als ze
> Algemeen Nederlands spreken - thans ook vrij vaak voor.

Er is heel veel wat ik niet (zeker) weet, beste Roger. Ik ben gewoon
geinteresseerd in het dagelijks taalgebruik en wens dat voornamelijk voor
mij zelf, zo netjes mogelijk te doen in plaats van mij over te geven aan
allerlei mode-invloeden. Af en toe verlang ik er naar (om) een Vlaming te
zijn. Voor zover ik weet gaan zij veel correcter met onze taal om dan de
gemiddelde Nederlander.
Je schrijft dat de rode volgorde "*thans* ook vrij vaak voorkomt." Betekent
dat dat er een trend is om die rode volgorde hoe langer hoe meer te
gebruiken ten koste van de groene? En is daar een (bewuste) reden voor aan
te geven?

Beste LS-ers, even een hiel aander perbleem:
In et Nederlaans zie 'k hoe langer hoe vaeker dat et woortien *om* niet
(meer?) bruukt wodt in zinnegies zoa'k die hierboven ok krek bruukte: "Af en
toe verlang ik er naar (om) een Vlaming te zijn." In oons Stellingwarfs
bruken we dat *om* vule vaeker as in 't Nederlaans. Is dat typisch
Stellingwarfs of gelt dat veur et hiele LS-gebied?
Gister en vandaege he'k de hiele dag in 't huj zitten: keren, schudden,
wiersen in now ligt et in dik 150 pakkies te plak. Dat is warkelik
taelontspanning! Mooi dom-praot en een protte bier...
Mit een vrundelike groet uut Stellingwarf,
Piet Bult

> [...]
> betutteling komt de rode volgorde in het taalgebruik van Belgen - als ze
> Algemeen Nederlands spreken - thans ook vrij vaak voor.

Nog een bijkomende noot: de groene volgorde in het Limburgs/Oost-Brabants is
van toepassing op de constructie voltooid deelwoord + persoonsvorm. Bv. de
vis die ik gevangen heb. Deze regel geldt echter niet voor constructies met
hulpwerkwoorden van wijze en infinitief. Bv. Ik weet nog niet of ik dat kan
doen.

Roger Hondshoven