LL-L 'Syntax' 2006.06.15 (02) [D/LS]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Thu Jun 15 22:30:55 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

L O W L A N D S - L * 15 June 2006 * Volume 03

From: 'Stellingwerfs Eigen' <info at stellingwerfs-eigen.nl>
Subject:  LL-L 'Syntax'

Jonny schreef:
> Ick kann man alleen foer miin Dialekt snacken- wii bruukt dat *uem* faaken
in
> heel verscheeden' Meen'n un Tousomen-Hang; man in't Houghduetsche waard 't
ouk
> veel bruukt (kiek no opp: http://de.wiktionary.org/wiki/um ).

Hi Jonny,
Ik geleuf dat die webstee niet krek bescheid geft op et *om* waor as ik op
doel.
Ik bedoel et woortien *om* in bi'jglieks:

Nl.: Het is de kunst woorden te gebruiken die...
St.: Et is de keunst *om* woorden te bruken die...
Nl.: We vroegen een gedicht te maeken over een dorp.
St.: Wi'j vreugen *om* een gedicht over een dörp te maeken.
Nl.: Hij dacht er over haar in het geheim te bezoeken.
St.: Hi'j docht d'r over *om* heur in et geheim es op te zuken.

> Meist juest sou goud as bii disse moorbrenn'de Bruett Holt tou kloeben...
Een oold Stellingwarfs spreekwoord zegt: Aj' bi'j de winterdag waarm zitten
willen dan moej' bi'j de zoemer hoolthakken.
Dat bliekt mar weer es te kloppen dus;-)
Mit een vrundelike groet uut Stellingwarf,
Piet Bult

----------

From: 'Roger Hondshoven' <roger.hondshoven at pandora.be>
Subject: LL-L 'Syntax' 2006.06.13 (03) [D]

> [...]
> (meer?) bruukt wodt in zinnegies zoa'k die hierboven ok krek bruukte: "Af
> en
> toe verlang ik er naar (om) een Vlaming te zijn." In oons Stellingwarfs
> bruken we dat *om* vule vaeker as in 't Nederlaans. Is dat typisch
> Stellingwarfs of gelt dat veur et hiele LS-gebied?
> Gister en vandaege he'k de hiele dag in 't huj zitten: keren, schudden,
> wiersen in now ligt et in dik 150 pakkies te plak. Dat is warkelik
> taelontspanning! Mooi dom-praot en een protte bier...
> Mit een vrundelike groet uut Stellingwarf,

Dag Piet,

> [...]
> dat we thans niet meer zo slaafs onze noorderburen moeten volgen. We
> kunnen een belangrijke en verrijkende bijdrage tot de algemene taal
> leveren. Dat geldt zeker voor idiomatische uitdrukkingen. Om maar één
> voorbeeld te geven: vroeger placht men voor te houden dat men "Dit zijn
> vijgen na Pasen" beter kon vervangen door "Dat is mosterd na de maaltijd".
> Vlamingen hadden jaren geleden vaak de indruk dat Nederlanders zich wel
> eens neerbuigend opstelden tegenover de Vlamingen. Daar merk ik thans
> niets meer van. Of "er een trend is om de rode volgorde hoe langer hoe
gebruiken ten koste van de groene" zou ik eerder - met een Engelse term -
'tentatively' willen bevestigen. Anderen zullen daar wellicht heel anders
over oordelen. Feit is dat de rode volgorde alleszins binnendringt
We weten allemaal dat het voegwoord 'om' normaal gebruikt wordt om
doelzinnen in te leiden. Oneigenlijk gebruik van 'om' is echter zeer
courant. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg. Ik bezondig me er overigens
zelf geregeld aan. Erger is als men in dergelijke bijzinnen 'van' gebruikt
(een vertaling uit het Frans: de): een ergerlijk gallicisme dat een
bijzonder taai leven leidt en nog ver van uitgeroeid is.
Ik wil je ook nog danken voor de wenk die je me geeft in verband met
'zullen, kunnen en willen'. "Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van
'zullen, kunnen en willen
'. "Ik weet niet of ik dat kan doen." kun je (meestal) prima vervangen door
bijv. "Ik weet niet of ik dat kan (omdat)..." of door "Ik denk niet of ik
dat doe (want)....". Wat je me aanbeveelt, is beslist correct en courant
taalgebruik. Persoonlijk voel ik echter aan dat toevoeging van de infinitief
de mededeling emfatischer maakt en op die manier best bruikbaar is.

Met vriendelijke groeten,

Roger