LL-L "Language maintenance" 2007.03.15 (02) [D]

Lowlands-L List lowlands.list at gmail.com
Thu Mar 15 15:38:17 UTC 2007

L O W L A N D S - L - 14 March 2007 - Volume 02

From: Jacqueline Bungenberg de Jong <Dutchmatters at comcast.net>
Subject: LL-L "Language varieties" 2007.03.13 (01) [D]

Heinrich Becker beantwoorde mijn vraag over het eventueel veranderen van het
Neder-Saksisch. Hij maakte daarin de opmerking dat " dialecten en
streektalen nog steeds aktief worden gesproken: dividing by education.

Dank je wel voor je antwoord Heinrich. Een van de reden voor mijn vraag was
dat ik ergens statistieken las waarin stond dat de achteruitgang van het
gesproken Nedersaksisch veel groter was dan van het Zuid- Limburgs. Daarbij
werd ondermeer als reden gegeven dat in Limburg de beter opgeleiden juist
wel Limburgs spreken. Maar het viel mij ook op dat toen ik van't zomer in
Twente –de geboorte plaats van mijn moeder- was, de middenstand veel minder
Twents sprak, terwijl een heleboel tandartsen en notarissen en andere
veelverdieners dat nog wel deden. Wat zit daar voor ideologie achter?
Jacqueline (die geen Twents meer spreekt, maar er nog wel naar probeert te
luisteren).
----------

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Language maintenance

Dank je voor de interessante vraag, Jacqueline. Het herinnert me aan de
situatie aan de Duitse kant van de grens.

Mensen op de bovenkant van de sociaal-economische "totempaal" gebruiken soms
het Nedersaksisch ("Platt"), vooral met "gewone" mensen (b.v. patiënten en
cliënten), misschien omdat zij het leuk vinden en het de indruk maakt dat
zij een voeling voor "de mensen van het land" hebben. In elk geval hebben
zij niets te verliezen; het kan hun reputatie slechts verbeteren.

Maar mensen van lagere sociaal-economische standen willen graag gloven dat
zij "upwardly mobile" zijn, en vooral willen die van de middenstand ook
bewijzen dat zij niet tot de laagste standen behoren, namelijk tot de
standen die "dialect" spreken.

Mijn indruk en theorie zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de meeste
mensen nog geloven dat het gebruik van "dialect" met minderwaardig onderwijs
wordt geassocieerd (en het woord "streektaal" is slechts een eufemisme voor
de weigering om een taal als een taal onder mensen van de vermoedelijk
zelfde etnische groep te zien) en dat slechts die mensen "dialect" gebruiken
waarvan de geleerdheid niet betwijfeld word, en het symbolische bewijs ervan
is hun superieure vaardigheid in de nationale standaardtaal.

Groeten,