LL-L "Genealogy" 2007.11.04 (02) [D]

Sun Nov 4 21:10:08 UTC 2007

L O W L A N D S - L  -  04 November 2007 - Volume 02
Song Contest: lowlands-l.net/contest/ (- 31 Dec. 2007)

From: Roland Desnerck <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L "Etymology" 2007.11.03 (03) [E]

Beste Ted, Ron en allen,
Een schorre is inderdaad een stuk land dat buitendijks, zou en op de zee
gewonnen kan zijn. Wordt het nog regelmatig door zeewater overspoeld dan is
het een slikke.
De Oostendse sportvelden hebben de naam De Schorre.
Interessant voor jou, Ted, is dat er op korte afstand van de zee, ten zuiden
van de lijn Nieuwpoort-Oostende, een polderdorp is dat Schore heet. De
familienamen Verschore, Verschoore, Verschooren, Verschorre,  Van Schoor,
Vanschoors, komen bij ons veelvuldig voor!
De Hanzeatische Liga kende vele belangrijke medesteden zoals Lübeck (HL),
Bremen (HB), Hamburg (HH) en bij ons Brugge. Als ik het mij goed herinner
was de hoofdplaats evenwel Bergen in huidig Noorwegen!
Toetnoasteki,
Roland Desnerck, Oostende in West-Vlaanderen

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Genealogy

Beste Roland,

De hoofdstad (en "koningin") van de Hanzeatische Liga in het oorspronkelijk
gebied was Lübeck. Bergen was een van de hoofdkantoren (praktisch
ambassades) buiten het Hanzeatische gebied. De andere hoofdkantoren waren in
Brugge, Londen (Steelyard) en Novgorod.

Groeten,