LL-L "History" 2008.04.15 (06) [D]

Tue Apr 15 18:04:17 UTC 2008

L O W L A N D S - L  - 15 April 2008 - Volume 06
Please set the encoding mode to Unicode (UTF-8).
If viewing this in a web browser, please click on
the html toggle at the bottom of the archived page.

From: rick denkers <info at d-denkers.speedlinq.nl>

Beste Mensen,
Hoewel het zeer zeker niet mijn gewoonte is, aangezien het weinig met taal
te maken heeft, vind ik het onderstaande bericht dermate belangrijk én
verheugend dat ik het aan jullie wil mededelen:

Beeld Duitse soldaat mogelijk in museum

    * ANP | Gepubliceerd op 15 april 2008, 09:33

GOIRLE -  Het bronzen standbeeld dat inwoners van Goirle laten maken van de
Duitse soldaat Karl-Heinz Rosch, krijgt mogelijk een plaatsje in het
plaatselijke heemkundemuseum De Schutsboom. Initiatiefnemer Hans van
Rouwendaal is positief over het enthousiaste aanbod van het museum.

Dat liet hij dinsdag weten. De Schutsboom wil het standbeeld plaatsen in een
ruimte met de vijf palen waartegen op 15 augustus 1942 op landgoed Gorp en
Rovert in Goirle vijf notabele gijzelaars uit het kamp Sint-Michielsgestel
werden gefusilleerd, kondigde heemkundevoorzitter Bernard Robben aan. De
executie destijds was een reactie van de Duitsers op een mislukte aanslag
van het verzet in Rotterdam.

Soldaat Rosch is voor veel inwoners van Goirle een held. De net 18-jarige
Duitser redde op 6 oktober 1944 in Goirle twee kinderen van geallieerd vuur
en kwam daardoor zelf om het leven. Voor zover is hij de eerste Duitse
soldaat die in Nederland een beeld krijgt.

Met vriendelijke groet,

rick denkers