LL-L "Language varieties" 2008.11.14 (02) [D]

Fri Nov 14 16:06:34 UTC 2008

L O W L A N D S - L - 14 November 2008 - Volume 02
Please set the encoding mode to Unicode (UTF-8).
If viewing this in a web browser, please click on
the html toggle at the bottom of the archived page
and switch your browser's character encoding to Unicode.

From: David B. Frank <davidbfrank at gmail.com>
Subject: LL-L "Language politics" 2008.11.13 (02) [D]

Hallo Lowlanders,

Is er een verbinding tussen het Gronings en West Vlaams?

Ik heb belangstelling voor het Gronings.  Ik luister graag naar Radio Noord
via internet en toen ik laatst in Nederland was, besteed ik tijd in
Houwerzijl, Houtkamp en Eenrum.  Ik kan geen Gronings spreken of schrijven,
maar ik kan die taal redelijk goed lezen en soms verstaan.

Ik ken ook een Vlaamse boerin hier in Virginia.  (Ze hebben een
kippenboerderij in de Shenandoah Valley.)  Haar streektaal is West Vlaams.
Ik hoor een verbinding tussen West Vlaams en het Gronings.

Ik stel me voor dat beide streken geïsoleerd van Holland waren.  Of
misschien is er iets met zeehandel te doen?  Of gewoon toeval?

Groeten,
David B. Frank
Bearwallow Gap
Bedford County