LL-L "Animal communication" 2010.06.04 (01) [EN-NL]

Fri Jun 4 15:19:33 UTC 2010

*L O W L A N D S - L - 04 June 2010 - Volume 01*
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Jonny Meibohm <jonny.meibohm at arcor.de>
Subject: LL-L "Animals"

Beste Lowlanners,

today I got this interesting message about animal communication and I
thought I had to inform you as well:

quote:
Woordenboek Koe-Duits

Een Duitse bioloog bestudeert de 'talen' van landbouwdieren. Op zijn
computer zit sinds kort het eerste woordenboek koe.

Gerhard Jahns is al jaren geobsedeerd door de communicatie van dieren.
Volgens hem hebben alle gewervelde dieren een eigen taal, alleen kunnen we
die vaak niet begrijpen. Hij besloot een eerste woordenboek voor een
dierentaal te gaan schrijven en begon eenvoudig en dicht bij huis, bij
koeien.

Die hebben volgens Jahns een dikke twintig woorden; de ene 'boe' is de
andere niet. Met hulp van een computer en een microfoon nam de Duitser de
klanken op van 38 koeien. Zo kreeg hij een kleine zevenhonderd opnames. Die
werden door aangepaste spraakherkenningsoftware voor mensen beoordeeld en
ingedeeld in 'woorden'.

Ze kletsen wat af in de wei. Jahns ontdekte de klank voor 'ik heb een volle
uier, melk me' en 'ik ben in de stemming, haal een stier om me te dekken'.
Zijn systeem is bovendien zeer accuraat, in rond de negentig procent van
alle gevallen pikt de software de juiste boodschap uit een 'boe'.

Jahns wil zijn systeem nu verder ontwikkelen en uitbouwen tot een
commercieel product. Dat kunnen boeren gebruiken om beter voor hun koeien te
zorgen. Je hangt een microfoon boven iedere koe en haalt snel een stier als
een van de dames wel in de stemming is. Het resultaat zijn kalfjes, die van
hun moeder weer de taal van de koeien leren.

---------------------

Bron:
FAQT, 1 juni 2010
http://www.faqt.nl

---------------------

'Woord van de dag'
Een initiatief van de vakgroep Nederlands, FU Berlin
Abonnement nemen/opzeggen en archief op
http://neon.niederlandistik.fu-berlin.de/woordvandedag/
unquote

Have fun!
--
Jonny Meibohm
Lower Saxony

Send commands (including “signoff lowlands-l”) to
listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com