LL-L "Language varieties" 2011.04.11 (03) [NL]

Mon Apr 11 19:15:38 UTC 2011

L O W L A N D S - L - 11 April 2011 - Volume 03
Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: "Stellingwerfs Eigen" <info at stellingwerfs-eigen.nl>
Subject: LL-L 'Morfologie'

Beste At,
Ik zou nog terugkomen op onze discussie van het vergelijken van 'Computer'
Rekenaar Tale (RT) en 'Natural' Natuurlike Tale (NT). Sorry voor mijn wat
verlate antwoord...

Je hebt volkomen gelijk: de ontwikkeling van RT en NT is inderdaad best wel
te vergelijken. De ontwikkeling van NT-woorden gaat inderdaad op de zelfde
wijze als de ontwikkeling van RT-woorden in hogere programmeertalen. Door -
een vaak kleine - toevoegingen of wijziging aan een woord van een of meer
letters krijgt een NT-woord en RT-woord/opdracht gewoonlijk een meer
specifieke betekenis dan het voorgaande woord (stamwoord) waarvan het is
afgeleid.
Eerder maakte ik al eens de opmerking dat juist daarom een oude kleine taal
als bijvoorbeeld het Stellingwerfs nooit zal kunnen blijven bestaan omdat
het geen ontwikkeling heeft meegemaakt door industrialisatie en wetenschap.
Voor een deel zijn hier evenwel ook morfologische verschijnselen opgetreden
maar dan gewoonlijk toegespitst op elementaire zaken van het boerenland.
Los van deze LL-List blijf ik toch erg benieuwd hoe zich dit in de Chinese
characters zal gaan manifesteren, nu de ontwikkelingen na jaren van
stilstand, daar in een stroomversnelling geraken.
Nogmaals 'sorry' voor mijn wat verlate antwoord.
Mit een vrundelike groet uut Stellingwarf,
Piet Bult

listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com