LL-L "Resources" 2013.08.18 (01) [NL]

Lowlands-L lowlands.list at GMAIL.COM
Sun Aug 18 17:27:34 UTC 2013

L O W L A N D S - L - 18 August 2013 - Volume 01

Posting: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Luc Vanbrabant <lucv32 at gmail.com>

Subject: Afscheid

Beste mensen van Lowlands, Ron,

Lowlands is mij heel dierbaar geweest. Het was een forum waar men goed kon
discussiëren over zaken die te maken hadden met de talen in de lage landen.

Beetje bij beetje is het karakter van het forum geëvolueerd naar vooral het
Engels en naar onderwerpen die niet meer zo relevant waren, want die al
lang beschreven en becommentarieerd werden op andere plaatsen of in andere
publicaties. Lowlands is zijn strijdvaardigheid wat verloren, alternatieven
raken niet meer binnen... Ontwaar ik niet een beetje moeheid? Overtuig me
dat ik verkeerd ben!
Mijn pas verschenen boek, dat aantoont dat het oude Saksisch/Vlaams in het
huidige Normandië als substraat te vinden is in plaatsnamen, familienamen
en dialectwoorden, dat het Frans op een 'Frankische kapstok' geboren is,
dat in West-Europa de wieg lag van de Germaanse cultuur in Europa....leken
mij evenzoveel mogelijkheden om weer eens in debat te kunnen gaan over onze
mooie laaglandse talen en de historische verspreiding er van. Het onderwerp
raakte volgens mij de kern van het bestaan van Lowlands zelf. Ik was
bereid, aan iedereen van Lowlands die het vroeg, het paswoord voor de
bijhorende webstek te verschaffen... Niets van dat alles! Het boek werd
niet vermeld in de boekenrubriek en ik kreeg welgeteld 0 reacties vanuit
het taalforum. Dank je Ron voor dat ene positieve berichtje van jou!
Gelukkig wordt mijn boek in Vlaanderen wel besproken en zijn er mensen die
het heel aandachtig lezen. Recensies blijven elkaar opvolgen. U ziet: ik
schrijf niet 'die er mee akkoord gaan', want dat hoeft niet. Maar als zo'n
onderwerp niemand van Lowlands kan warm maken om een simpele reactie te
geven, moet het voor mij niet meer.
Mag ik hierbij vragen om mij van de lijst te schrappen. Andere wegen lonken
(een nieuw boek, nieuwe opzoekingen...)

Vriendelijk bedankt voor de vele interessante berichten gedurende die vele
jaren. Ik zal toch nog met weemoed terugdenken aan al die interessante
mensen en aan al die zaken die mij bijgebleven zijn of die me iets
bijgebracht hebben.

Het ga jullie goed.

(Misschien tot in de toekomst: Alleen bomen komen elkaar niet tegen.)

Vriendelijke groeten,

Luc Vanbrabant

Oekene

-----------

From: R. F. Hahn sassisch at yahoo.com
Subject: Resources

Beste Luc,

Natuurlijk begrijp ik waarom je kiest het forum te verlaten, hoewel ik dat
met spijt do.

Ja, in de laatste tijd is er een stilte, en dit is meestal erger tijdens de
zomer in de Noordelijke Hemisfeer. Bovendien was ik om bepaalde redenen
niet in staat om aan de website te werken, ben wel van plan om dit in de
kommende winter goed te maken.

Felicitatie aan de publicatie van je ongetwijfeld belangrijk boek, bedankt
voor je talrijke bijdragen over de jaren, en beste wensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groeten,

Reinhard/Ron
Seattle, USA

listserv at listserv.linguistlist.org or lowlands.list at gmail.com