[Lowlands-l] Why do I not receive anymore your mails ?

Lowlands Languages & Cultures lowlands-l at listserv.linguistlist.org
Sat Jun 13 11:11:43 UTC 2015

08:58 12-06-15, Lowlands Languages & Cultures:
>Oh, dus gi-j komp eigenlik uut Zaender, a'k et goed begriep, Ruud?

Ik heb er gewoond, van 1970 af een jaar of 10, maar ik kom er
niet vandaan. Als kind woonde ik in de Rijnmond.

>Dat was een heul end fietse dan, hen en weer naor Arem,
>kilometer of vieftien enkele reis.

Zeker, te ver eigenlijk, daarom deed ik het ook bijna nooit.

>Ik woon pas 12,5 jaar in Duiven, dus na de grote groei van de
>jaren tachtig/negentig. Sindsdien zijn er trouwens nog een stuk
>of drie nieuwe, behoorlijk grote woonwijken de grond uit
>gestampt, namelijk eentje aan de westkant (voormalige
>Intratuin-terrein),

Ja, in onze tijd was die er nog.

>een aan de zuidkant (bij de Heilweg) en een aan de oostkant (bij
>de tennisbaan/scouting/korfbal).
>Je hoort hier dan ook niet veel Liemers dialect meer spreken,
>het meest nog bij 50-plussers

Sowieso zijn dialecten op veel plaatsen op de terugtocht, is mijn
indruk. We waren laatst op een camping in de Ardennen
(Franstalig, vlak bij het Duitstalig deel; maar daar merkte je op
de camping niets van). Veel gasten kwamen hoorbaar uit
Nederlandstalig België, resp. de Nederlandse provincies
Noord-Brabant en Limburg. Ik kon bij allemaal duidelijk horen
waar ze vandaan kwamen, maar echt dialect heb ik niet gehoord.
Iedereen praatte zijn eigen variant van toch wel gewoon
Standaard-Nederlands. Op die manier leren de kinderen het dialect
ook niet meer. Onderling spraken die ook allemaal Nederlands.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com