Europese gevoelens

Koenraad Blansaer blansaer.rus.lex at ibm.net
Tue Apr 8 08:22:25 UTC 1997

Beste Peter,

Een korte reactie op je SEELangs commentaar:

1) Ik zit nu zo'n drie jaar op SEELangs en moet je bijtreden dat het niveau
enorm gedaald is. Wetenschappelijke problemen worden nog nauwelijks
behandeld op de lijst, het aantal huis-, tuin- en keukenmededelingen groeit
gestaag. Maar, en laat ik dat vooropstellen, het blijft de moeite kennis te
nemen van wat er in Amerika allemaal speelt. In dat verband kan ik je
aanraden over te gaan (voor het geval je dat nog niet hebt gedaan) op de
"digest-mode". Dan krijg je 1 maal per dag een overzicht van alle berichten
die de laatste 24 uur werden verstuurd en zie je veel makkelijker wat de
moeite van het lezen waard is.

2) Is er een alternatief? Wil je een Europese Slavistenlijst starten? Het
mooie van het web is toch juist dat het wereldwijd is. Niets verbiedt ons
en anderen van de lijst gebruik te maken in onze eigen taal of in het
Russisch. Cyrillisch mailen is voor een heleboel mensen al lang geen
probleem meer en we zouden een soort van info-site kunnen openen waar
iedereen fonts etc. kan downloaden. Er zijn al lijsten waar dat
systematisch gebeurt (RusTeX bijv.). Deze hebben doorgaans een veel
internationaler auditorium dan SEELangs. Overigens, kun je het de
Amerikanen kwalijk duiden? SEELangs bestaat volgens mij reeds sinds '91.
Wie van ons had toen reeds de beschikking over e-mail en internet? Het is
niet toevallig dat een heleboel lijsten sterk 'americocentrisch' zijn.

3) Ik vind die alledaagse mededelingen niet zo dom en overbodig als ze
misschien lijken. Je leert, als je wat langer 'op zo'n lijst zit' juist
door dat alledaags gekeuvel veel van de 'leden' beter kennen en de dag dat
jij echt om verblijf verlegen zit in Ohio of Leipzig, ben je misschien maar
wat blij dat je via SEELangs een bedje kan vinden... Ik spreek uit
ervaring. Verder zijn er voorbeelden genoeg van lijsten die zich
uitsluitend beperken tot het versturen van wetenschappelijke mededelingen
die na een jaar of wat ophouden te bestaan. Wegens  gebrek aan leden.
Blijkbaar vergt een lijst om dynamisch te blijven ook geklets en gezwam. Ik
heb er ook geen behoefte aan. Vooral als je dagelijks mail van
verschillende lijsten krijgt is het soms erg irritant. Een goed voorbeeld
van een "schone" lijst is voor mij LINGUIST. Misschien moet er een dialoog
worden aangegaan met de moderator?

Met hartelijke groet,
Koen

K. Blansaer
blansaer.rus.lex at ibm.net (Home)
koenraad.blansaer at arts.kuleuven.ac.be (University of Leuven)
http://www.arts.kuleuven.ac.be/slavic/blansaer/blansaer.htm
Paulus Buysstraat 30
2582 CJ  The Hague, The Netherlands
Main fields of interest:
- (History of) Russian Lexicography
- (History of) Russian Linguistics (esp. Soviet Era)
- Lexical semantics
- Cymraeg (Welsh)