Kommentti Johannan viestiin...

Johanna Laakso jolaakso at cc.helsinki.fi
Mon Feb 1 09:26:20 UTC 1999

HUH! Yritän hengittää syvään ennen kuin vastaan.

Ensinnäkin, tuhat pahoittelua, että - myönnetään - varomaton heittoni
tulkitaan tällä tavalla. Olisi pitänyt ensin ottaa asiasta selvää ja
sitten kirjoittaa. Kunhan saan pulssini tasaantumaan, laitan kv. listalle
asiallisen oikaisun ja anteeksipyynnön.

En totta totisesti epäile yleisen kielitieteen tarpeellisuutta! Olen sitä
itsekin opiskellut harmaassa muinaisuudessa cumun verran, mistä olen hyvin
kiitollinen ja koko ajan vain pahoittelen, etten ole sitä enemmän ja
paremmin kyennyt tekemään. Suuresti arvostan niitä Hginkin y leisen
kielitieteen laitoksen ihmisiä, joiden tuotantoon olen ehtinyt, jaksanut
ja osannut paneutua, ja uskon yl. kielitieteen laitoksen olevan nykyään
vaikeassa ja kaiken tuen ansaitsevassa tilanteessa.

Mutta - yl. kielitieteen suhde erityiskielten tutkimukseen on asia, jota
pitäisi pohtia ja problematisoida paljon enemmän. Kun erityiskieltenkin
laitoksilla kuitenkin tehdään, ainakin joskus ja jossain, hyvää
kielitiedettä, ja toisaalta yl. kielitieteen laitoksella tutkitaan
aiheita, joita on joskus hyvin vaikea erottaa erityiskielten laitosten
projekteista, on helppoa ainakin vähän kaukaisemmissa piireissä herätellä
kysymyksiä siitä, eikö näitä puljuja olisi järkevää sulautella suuntaan
jos toiseenkin. Yhtä lailla kuin yleinen kielitiede aikoinaan joutui
puolustamaan olemassaoloaan "perinteisten" kielentutkimusalojen rinnalla,
saattavat muut kielentutkimusaineet tulevaisuudessa olla joutumassa
tilanteeseen, jossa niillä on vain opettajan- tai
kulttuurintuntijankoulutuslaitoksen tehtävä - tai "ancilla linguisticaen".
Meiltä kun ei paljon pääse edes Nokialle töihin!

Tähän kipe(r)ään kysymykseen yritin kajota - myönnettäköön, erittäin
typerällä ja tökeröllä tavalla, mitä vielä kerran pahoittelen.

---------- Johanna Laakso <Johanna.Laakso at Helsinki.FI> ----------------
--------- Helsingin yliopisto, Suomalais-ugrilainen laitos ------------
----------------- http://www.helsinki.fi/~jolaakso/ -------------------
-- "Feministi on nainen, jolla on mukavat kengät."  - Robin Williams --