FW: FU-LATeX

Johanna Laakso johanna.laakso at univie.ac.at
Mon Jan 8 09:37:47 UTC 2001

----------
Von: Trond Trosterud <trond.trosterud at hum.uit.no>
Datum: Mon, 8 Jan 2001 10:38:03 +0100
An: Johanna Laakso <johanna.laakso at univie.ac.at>
Betreff: Re: FU-LATeX

>Another query from László Fejes: any experiences of using FU transcription
>in (LA)TeX or Linux environments?

> Ma haluaisin kysyä, kuinka on mahdollista käyttää Setälän (ja
>"postsetäläinen") tarkekirjoituksen märkkejä (La)Texissa.  Onko se ongelma
>jo ratkaisettu?  Tai onko muita mahdollisuuksia Linuxissa?  Käyttääkö täällä
>joku Linuxia kirjoittamaan tieteellisiä tekstejä? Olen kiinostunut
>kaikenlaisista ratkaisuudesta.

Minualla ei ola omia kokemuksia LaTexin kanssa. Niin kauan, kuin yhdistät
jo standardifonteissa olevat (latinaliset, kyrilliset, kreikkalaiset,
arabilaiset) kirjaimet ja diakriitit LaTex luultavasti onnistuu, mutta
FUPAn omat kirjaimet tulevat luultavasti tuomaan sinulle ongelmia.

Linux- ja unix-ympäristöstä kuitenkin pari sanaa:

Universal Character Set (UCS, eli Unicode), on hitaasti saapumassa
unix-maailmaan, huhut kertovat, että seuraava Emacsversio tulee tukemaan
UCS suoraan, eikä tähän asti käytettyjen kommervenkkien avulla (ns. MULE),
kuten nyt (vfr. http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/unicode.html + linkit
eteenpäin.) Kuten tiedät jos olet lukenut tätä listaa, yritetään saada FUPA
USC:n. Valitettavasti emme voi tarjoita mitään ratkaisua vielä, mutta
ehdotuksemme evaluointi olisi yksi askel eteenpäin.

Terveisin,

Trond Trosterud                                     t +47 7764 4763
Det humanistiske fakultet                           h +47 7767 3639
N-9037 Universitetet i Tromsø, Noreg                f +47 7764 4239
Trond.Trosterud at hum.uit.no           http://www.hum.uit.no/a/trond/