[gothic-l] Hansa/Hanse

dirk at SMRA.CO.UK dirk at SMRA.CO.UK
Thu Jul 26 13:28:34 UTC 2001

--- In gothic-l at y..., Leonardo Hernandez-Cortez <leonardo_hc at y...>
wrote:
> Hails allaim!
>
> To everybody:
>
> I have read many times that the word "Hansa" as of the
> Hansa League is of gothic origin, is this true and if
> so how come considering that the Hansa League is from
> the middle ages, if Hansa means something, what does
> it mean ?
>
> Thank you in advance.

Hi again Leonardo,

I don't know if the word Hansa is of Gothic origin, but it means
group or union in German. Not only in the old Hansa, that was set up
by North German town let by Luebeck as a trading group, but also in
the word Lufthansa, i.e. the German airline. Often it is also spelled
Hanse.

cheers,
Dirk

PS It would be nice if you could post your Swedish message also in
translation. The topic seems interesting!

> To my swedish compatriots:
>
> I Sverige så talas det numera nästan aldrig eller för
> att vara mer exakt- aldrig om Goterna och i synnerhet
> deras "potentiella" kopplingar till Sverige, inte
> åtminstone sedan Hitlers era.
> Nu anser jag att vi i Sverige bör ta bort den här
> 'skuggan' och kasta ljus på detta ämne då jag anser
> att den kommer alltid att vara _hög_intressant( den
> borde också vara, speciellt för oss i Norden ), men
> hursomhelst, nu till det väsentliga, bortsett från de
> få namn som härrör från Goterna, vad finns det av
> "Goticism" i våran kultur, vårt språk(låneord), våra
> seder/traditioner etc.. ?
> Jag vet lite eller kanske ganska måttligt i det här,
> men eftersom jag är blott 19 år gammal samt att jag
> har inte så mycket nutida svenskt material till hands
> så har det ändå blivit lite svårt att skaffa sig
> information och fördjupa sig i det här speciellt när
> det numera är nästan Tabu att tala om det här i
> Sverige, men som sagt, om någon själ därute i stugorna
> känner sig redo att svara på mina frågor, så varsågod!
> :)
>
> Tack på förhand.
>
> Hälsningar från Stockholm.
> Leonardo.