[gothic-l] (unknown)

Leonardo Hernandez-Cortez leonardo_hc at YAHOO.CO.UK
Thu Jul 26 12:10:25 UTC 2001

Hails allaim!

To everybody:

I have read many times that the word "Hansa" as of the
Hansa League is of gothic origin, is this true and if
so how come considering that the Hansa League is from
the middle ages, if Hansa means something, what does
it mean ?

Thank you in advance.

To my swedish compatriots:

I Sverige så talas det numera nästan aldrig eller för
att vara mer exakt- aldrig om Goterna och i synnerhet
deras "potentiella" kopplingar till Sverige, inte
åtminstone sedan Hitlers era.
Nu anser jag att vi i Sverige bör ta bort den här
'skuggan' och kasta ljus på detta ämne då jag anser
att den kommer alltid att vara _hög_intressant( den
borde också vara, speciellt för oss i Norden ), men
hursomhelst, nu till det väsentliga, bortsett från de
få namn som härrör från Goterna, vad finns det av
"Goticism" i våran kultur, vårt språk(låneord), våra
seder/traditioner etc.. ?
Jag vet lite eller kanske ganska måttligt i det här,
men eftersom jag är blott 19 år gammal samt att jag
har inte så mycket nutida svenskt material till hands
så har det ändå blivit lite svårt att skaffa sig
information och fördjupa sig i det här speciellt när
det numera är nästan Tabu att tala om det här i
Sverige, men som sagt, om någon själ därute i stugorna
känner sig redo att svara på mina frågor, så varsågod!
:)

Tack på förhand.

Hälsningar från Stockholm.
Leonardo.