LL-L: "Syntax" LOWLANDS-L, 18.OCT.2000 (02) [D/Z]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Wed Oct 18 15:12:18 UTC 2000

 L O W L A N D S - L * 18.OCT.2000 (02) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 User's Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans, Ap=Appalachean, D=Dutch, E=English, F=Frisian, L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German), S=Scots, Sh=Shetlandic, Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: Marco Evenhuis [evenhuis at zeelandnet.nl]
Subject: LL-L: "Syntax" LOWLANDS-L, 18.OCT.2000 (01) [D/Z]

> Misschien kun je in dit
> kader nog een vraag beantwoorden? Hoe zit het in het Zeeuws met _gaan_ en
> _blijven_? Krijgt het Zeeuwse woord voor _zitten_ -e of -en in de
vertalingen
> van:
> Ik ga zitten
> Ik ben gaan zitten
> Ik blijf zitten
> Ik ben blijven zitten.
>
> Kun je de volgende Nederlandse zinnen letterlijk in het Zeeuws vertalen?
>
> Ik blijf zitten.
> Ik blijf bestaan.
> Ik blijf wachten.
> [...]

Allì dan, om a jie 't bin:

ik gae zitte naast: ik gaen zitte ('t laatste is vooral 'burger-Zeeuws' van
steden als Middelburg, Vlissingen en Goes, maar wordt ook elders wel
gehoord; in Middelburg en Vlissingen overigens 'gaon' ipv 'gaen')
ik bin gae zitte (eigenlijk een beetje on-Zeeuws; eerder: 'k è me gezet)
ik bluuve zitte
ik bin bluve zitte

Ik bluuve zitte (bij minder nadruk op bluuve vervalt de uitspraak van de e:
ik bluuv' zitte)
ik bluuve bestae (id.)
ik bluuve wachte (id.)
ik bluuve lôpe (id.)

ik gae zitte (naast: ik gaen zitte in de steden - zie boven; overigens n als
verbindingsletter niet ongebruikelijk: ik gaen ete)
ik gae sturve (id.)
ik gae lôpe (id.)

Als hulpww. van tijd (zullen) komt voor: ik gae's gaen ete (n bij tweede gae
als verbindingsletter); ik gae gae lôpe... Daarnaast ge- als
intensiviteitsvoorvoegsel: van de winter gae me ge-trouwe. Moe je noe nét dì
ge-zitte? Je zou verwachten dat het hierbij gaat om een verkorte uitspraak van
gae, maar Zeeuws-Vlaanderen kent (zij het verschijnsel daar minder frequent is
dan op de eilanden) dezelfde uitspraak, terwijl gaan daar als 'gaon' wordt
uitgesproken en de slot -n daar in alle posities duidelijk hoorbaar is (dus
ook bij éénlettergrepige ww. in 1e pers. ev tt).

Assan mae wee: groetenisse en rie nie in een dulve!

Marco

 * Please submit contributions to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.
 * Contributions will be displayed unedited in digest form.