LL-L: "Standardization" LOWLANDS-L, 015.SEP.2000 (02) [S]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Tue Sep 5 14:24:08 UTC 2000

 L O W L A N D S - L * 05.SEP.2000 (02) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226

From: John M. Tait [jmtait at altavista.net]
Subject: LL-L: "Standardization" LOWLANDS-L, 03.SEP.2000 (01) [S]

Ian wrate:

>John Tait wrote:
>
>> The boddom line here is at the word disna hae an 'ae soond' except
>in
>> dialects whaur the oreiginal phoneme happens ti hae merged wi that
>soond.
>
>Bot hou dis this maitter? A'm no allouan hit haes an 'ae soond', A'm
>juist sayan that wae ma seistem, final -ae is equivalent tae
>medial -ui- in the written leid. A'm uisean the -ae spellin in this
>final poseetioun acause hit's the commonmaist form in modren
>screiveins, no fur onie phonological groonds.
>
>Thai wud then be a case fur haean the spellins 'ti', 'wi' etc. fur tae
>show the differ atween thaim an 'dae' an siclik. Bot we'r loassan mind
>o the fact at we'l niver get a seistem whar aa the soonds bes richtlie
>tae represent - whit we'r wantan is a 'gremmatical seistem' sae as
>'native speakers' can read thair leid easie eneuch, an larnars disna
>kim/come foondert wae orra gremmatical differs in spellin.

This is no a aither/or atween phonological an gremmatical, cause the spellin
<daen> is no gremmatical aither.

Whit's happenin here is at ye'r chuisin ti emphasise gremmatical (I wad here
nerrae thaim doun ti morphological) criteria ower ithers in orthography. The'r
naething wrang wi that as a method, but it is juist ae method, an i this case
the gremmatical regularity is illusory oniewey. I wad threip at ye hiv ti
recognise etymological, phonological an morphological principles in Scots
spellin, an gin ye div, the'r boond ti be areas whaur ye hiv ti chuise ane or
the ither. Houaniver, I dinna think <daed, daen> qualifees under onie o thae
criteria, cause DAE is no the richt morpheme - it's juist a orthographic
accident. DUI is the richt morpheme here, an it haes been _misrepresentit_ as
DAE i the orthography. Sae the spellins <daed>, <daen>, etc. is naither
phonological nor morphological - thay'r orthographic an naething ither, an the
impression o regularity gien is a fause ane. The regularity can be gotten awa
wi in dialects whaur the /2/ diaphoneme happens ti be sayed [e] - an sae wad
dae aaricht for writin Ulster Scots on it's ain - but faas doon in ither
dialects whaur AE an UI is no sayed the same; an the raeson thay'r no sayed
the same is no juist at we canna represent soonds accurate. The soonds coud
aa dialects fine. Ti big the paradigm orthographically on the foond o a
phonological an morphological misallocation is juist ti eik ae mistak til
anither, an the regularity is no raelly gremmatical ava - it's juist a
fairlie, a slicht-o-spellin, gin ye like. As it staunds, <dae> disna cover the
variant pronunciations o [di] an [d2] at ye git in some airts, but <duin> dis
at laest cover [din] an [d2n], an it wad be a peity ti replace ae spellin
Like I say, aaricht for Ullans, but no for Scots as a hail.

Shortsomelike, gin final <ae> is equeivalent ti medial <ui>, than it's no
final in <duin> oniewey. Ti justifee <daen> ye hiv ti say at ye'r eikin the -n
morpheme. In <dae> the final morpheme is UI, an this is whit the final -n maun
be eikit til ti gie a gremmatical, i.e. morphologica,l spellin. Ye canna caa a
spellin gremmatical bi eikin endins ti wrang spelt morphemes. It creates a
system ti leuk at, ay, but the system is no really thare. Morphological
spellins - like <haes> etc. - hauds wi the morpheme in spite o the
pronunciation; <daen> is haudin wi the pronunciation - o the ruit form in ae
group o dialects - in spite o the morpheme. It's no sae muckle gremmatical as
anti-gremmatical.

Ti mak oot at the ruit mak <dae> is morphologically richt spelt, ye maun uise
<ae> as a regular final form o <ui> - an it juist kythes in aboot three words,
mynd: shae, dae an tae - sae ye wad strictly need ti dae awa wi <ae> whan it
naebodie can thole!

Fegs, I'm a thrawn (an repetitive) chiel gettin, but!

In the end, I wad say it aa byles doun ti whether ye want ti spell Ulster
Scots as a sindrie leid, or uise a orthography mair suitit ti Scots as a hail.
In Shetlandic I gang the ither gate, an spell <dui, duis, did, duin> ti
represent the morphemes, at haes a distinct soond in Shetlandic oniewey [d2:,
d2s, dId, d2n], cause I canna thole the <dae> spellin for Shetlandic (only
Lerwick fowk says that, an thay'v lairnt it frae Scotties...)

John.