LL-L: "Language politics" LOWLANDS-L, 13.APR.2001 (01) [D]

R. F. Hahn sassisch at yahoo.com
Fri Apr 13 14:54:58 UTC 2001

L O W L A N D S - L * 13.APR.2001 (01) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
User's Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
A=Afrikaans, Ap=Appalachean, D=Dutch, E=English, F=Frisian, L=Limburgish
LS=Low Saxon (Low German), S=Scots, Sh=Shetlandic, Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: frans.vermeulen [frans.vermeulen at free.fr]
Subject: LL-L: "Language politics" LOWLANDS-L, 08.APR.2001 (03) [D]

Beste Lowlanders,

Het lijkt mij vanuit taalkundig oogpunt toch wel nuttig weer te keren op het
voorval Dewaele-Nederlandse Ambassade, aangehaald door Roger Thijs 5-04-01.

De aangehaalde tekst, "De Nederlandse ambassadeur voelde zich door de brief
van Dewael "bezeerd". (In een brief noemt hij het gebruik van Nederlands een
intern Belgisch of Vlaams probleem. Hij kiest voor het Engels, Frans of
Duits)", kunnen wij misschien als KINDERTAAL beschouwen, maar dit is
wellicht veeleer ON-TAAL voortkomend uit aartsconservatieve kringen waar
Nederlands allesbehalve de huistaal is en die ook nooit geweest is sedert
Napoleon.

Het al even verbluffende antwoord van de ambassadeur "Het diplomatiek korps
voelt zich tot partij gemaakt in een tegenstelling waarin ze geen partij wil
of kan zijn, aldus nog Van Dongen" duidt er alleen maar op dat ze er ferm
gerust in zijn, omdat ze blijkbaar kunnen rekenen op een achterban om de
plooien effen strijken tegenover het volk dat zij achten te
vertegenwoordigen. Eigenaardig genoeg zijn hun meest efficiënte
dienstwilligen hiervoor blijkbaar te vinden bij zich zeer progressief
noemende strekkingen, die dit dan afmaken met een heel appart taalgebruik
dat schril afsteekt tegenover een gematigde maar niettemin zakelijke
gevolgtrekkingstaal. Voorwaar een te overdenken taalfenomeen!

Welbewuste discriminering wegwimpelen met het hier oneigenlijk gebruikte
woord VERDRAAGZAAMHEID is er net teveel aan; het woord verdraagzaamheid is
alleen op zijn plaats wanneer het gaat om menselijke gebreken of onbewuste
gebreken in de menselijke relaties!

Laat de zeer interessante discussie liever zijn gang gaan benieuwd
uitkijkend naar verdere reacties van de ware en wel degelijk tot partij
gemaakte "schuldigen", dit is dan "language politics" uit de eerste hand.

Met beste groeten

Frans Vermeulen

op 08-04-2001 20:39 schreef Lowlands-L op sassisch at yahoo.com:

> From: rudi [rudi at its.co.za]
> Subject: LL-L: "Language politics" LOWLANDS-L, 06.APR.2001 (05) [D/E]
>
> Apropos het kapokhaan (Afr) gevecht tussen Dewaele en Van Dongen: hoe zou
> de
> Belgische ambassadeur in den Haag reageren op een soortgelijke brief van de
>
> Nederlansche premier? Is het inderdaad mogelijk dat wij hierop een antwoord
>
> krijgen zodat dit gescharrel in het kippenhok tot het verleden kan behoren?
>
> Hopelijk wel.
>
> Er is, zover ik het zie, nog heel veel emotie op loop over de taalkwestie.
> [...]

 * Please submit contributions to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.
 * Contributions will be displayed unedited in digest form.