LL-L "Language attitudes" 2002.12.08 (04) [D]

Lowlands-L admin at lowlands-l.net
Sun Dec 8 06:57:33 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 08.DEC.2002 (04) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Web Site: <http://www.lowlands-l.net>  Email: <admin at lowlands-l.net>
 Rules & Guidelines: <http://www.lowlands-l.net/rules.htm>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 L=Limburgish LS=Lowlands Saxon (Low German) S=Scots Sh=Shetlandic
               V=(West)Flemish Z=Zeelandic (Zeêuws)

From: Mathieu. van Woerkom <Mathieu.vanWoerkom at student.kun.nl>
Subject: Language attitudes

Pieter schreef:

> Ik meen me te herinneren dat het Saksisch enige jaren geleden als derde
> taal
> in Nederland officiele status heeft gekregen; kranteberichten etc. Het
> zou
> minder formeel geaccepteerd zijn als het Fries; je kunt niet verlangen
> dat
> het in de rechtszaal wordt gebruikt. Weet iemand hoe het precies zit?

Hallo Pieter,

Ja dat klopt, het Nedersaksisch als verzamelnaam voor de streektalen van
Groningen, Drenthe, Stellingwerf, Overijssel en de Achterhoek zijn (ik meen
in
1996) officieel erkend als streektaal volgens een Europees Handvest, dwz
niet
zijnde een dialect van het Nederlands. Ook het Limburgs en het Fries hebben
die
erkenning.

Voor het Fries gaat die erkenning echter verder (en is die erkenning ook wat
ouder - de erkenning van het Fries is nog van vóór het Europese Handvest).
Er
zijn namelijk twee niveaus van erkenning: Nedersaksisch en Limburgs
worden 'gewoon' erkend als niet zijnde een Nederlands dialect, voor het
Fries
zijn regels voor gebruik opgesteld. Overigens is het handvest zo vaag, dat
dit
verschil in erkenning er eigenlijk nauwelijks toe doet, als bijvoorbeeld de
Limburgse overheid óók zulke regels met de Nederlandse overheid zou willen
vaststellen, zouden daar geen belemmeringen voor zijn.
Het klopt inderdaad dat het gebruik in de rechtszaal één van de regels is
die
de provincie Friesland met de Nederlandse overheid heeft geregeld. Een ander
is
bijvoorbeeld dat het als (bij)vak op school gegeven mag/moet worden gegeven.

Kortom: die erkenningen betekenen vooral dat de betreffende streektalen géén
dialect van het Nederlands zijn, de directe steun moet echter echt van de
betreffende provincies komen. In zo'n geval wordt er volgens mij geen
strobreed
in de weg gelegd, de oorspronkelijke erkenning is namelijk toch al
'afgegeven'
en kan niet meer worden ingetrokken. Maw: als bijvoorbeeld de provincie
Groningen ineens de geest krijgt, en projecten zoals 'Gronings als
schoolvak'
of 'Groningse plaatsnaamborden' start, dan zijn daar geen belemmeringen
voor.

Meer hierover kun je lezen op http://streektaal.cjb.net

groeten,
Mathieu