LL-L "Lexicon" 2002.05.23 (01) [D]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Thu May 23 14:16:21 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 23.MAY.2002 (01) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Rules: <http://www.geocities.com/sassisch/rhahn/lowlands/rules.html>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 A=Afrikaans Ap=Appalachian D=Dutch E=English F=Frisian L=Limburgish
 LS=Low Saxon (Low German) S=Scots Sh=Shetlandic Z=Zeelandic (Zeeuws)

From: "Marco Evenhuis" <evenhuis at zeelandnet.nl>
Subject: LL-L "Lexicon" 2002.05.22 (05) [D/E]

Frans Vermeulen schreef:

> Praten heeft bijlange niet diezelfde onveranderlijke
> zeggingskracht
> als spreken! Het is dan ook zeer verwonderlijk dat dit niet het geval
> zou
> zijn voor het vroegere Zeeuws ?

In het Zeeuws heeft 'praten' juist dezelfde 'onveranderlijke
zeggingskracht' als 'spreken' in het Nederlands heeft. Tegelijk-
ertijd gaat voor 'praten' in het Zeeuws hetzelfde op als voor
'praten' in het Nederlands; het kán dus een negatieve bijklank
hebben. Er is alleen geen andere vorm (zoals 'spreken' in het
Nederlands) die gebruikt kan worden om die bijklank te
omzeilen.
Ik heb nog eens gezocht, maar ik heb nog altijd geen aanwij-
zingen kunnen vinden dat 'spreken' (of vormen daarvan) in
vroeger tijden wél in Zeeland in gebruik is geweest. Datzelfde
lijkt (althans vroeger) te hebben gegolden voor het hele wes-
telijke kustgebied van Nederland en Vlaanderen.
Vindt het woord 'spreken' misschien zijn oorsprong in
oostelijke streken en heeft het de westelijkste delen van de
Nederlanden pas vrij recent weten bereiken?
Dat zou overigens een niet geheel ongebruikelijke route
zijn voor een woord dat men later als 'nettere vorm' is gaan
beschouwen. Denk aan de vele Brabantse woorden die in
het westelijke Hollands zijn opgenomen en daar nog altijd
als 'netjes' of 'schrijftaal' gelden ('schoon' voor 'mooi', 'gij'
voor 'jij', etc.).

Overigens heeft 'spreken' dezelfde etymologische oorsprong
als het Engelse _to speak_. Vgl. Oud-Saksisch _sprecan_ en
Oud-Engels _specan_. Dit alles overigens volgens Dr. de
Vries in zijn Etymologisch woordenboek uit 1964. Het enige
dat ik hier in de buurt van mijn pc voor het grijpen heb...

Groeten uit Zeeland,

Marco

 * Please submit postings to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.