LL-L "Resources" 2002.09.25 (04) [D]

Lowlands-L admin at lowlands-l.net
Wed Sep 25 15:52:07 UTC 2002

 L O W L A N D S - L * 25.SEP.2002 (04) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 Web Site: <http://www.lowlands-l.net>  Email: admin at lowlands-l.net
 Rules & Guidelines: <http://www.lowlands-l.net/rules.htm>
 Posting Address: <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>
 Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>
 Archive: <http://listserv.linguistlist.org/archives/lowlands-l.html>
 L=Limburgish LS=Lowlands Saxon (Low German) S=Scots Sh=Shetlandic
               V=(West)Flemish Z=Zeelandic (Zeêuws)

From: Marco Evenhuis <evenhuis at zeelandnet.nl>
Subject: LL-L "Resources" 2002.09.25 (01) [D]

Ik schreef zelf onder meer:

> [...]

Mathieu antwoordde:

> [...]
> scheiding van de twee provincies Vlaanderen). Lowlands-L is geen ivoren
> toren,
> kritiek wordt meegenomen en opmerkingen gewaardeerd, vandaar de
> aanpassing.
> Ik moet eerlijk zeggen dat bij deze kaart de keus wat betreft Zeeuws en
> Vlaams
> is gedomineerd door pragmatische en historisch/culturele overwegingen,
> daar
> ontkom je gewoon niet aan. Het pragmatische is bovendien ook, dat ik niet
> precies weet waar de 'grens' tussen West- en Oost-Vlaams ligt (voor zover

Geweldig! Ik heb de kaart bekeken en deze
komt nu voor wat betreft het Zeeuws, West-
Vlaams en oost-Vlaams prima overeen met
de algemeen gangbare indelingen van de dia-
lecten, streektalen en talen van Nederland en
Vlaanderen.

Voor wat betreft de grens tussen het Oost-
en West-Vlaams (ook in Zeeuws-Vlaanderen)
zijn de vrijwel geheel samenvallende ui/uu-
en ij/ie-sioglossen een prima indicatie. Vergelijk
bijvoorbeeld de bekende kaart van Jo Daan
(uit de Atlas van Nederland, 1968) voor een
duidelijke weergave. Die kaart wordt bijvoor-
beeld ook (vereenvoudigd) weergegeven in
het bekende populaire werkje Dialecten in
Nederland van dr. Entjes (1974?). De op die
kaart aangegeven 'overgangsgebieden' tussen
Oost- en West-Vlaams worden bij een meer
scherpe indeling over het algemeen bij het
Oost-Vlaams getrokken.

Voor wat betreft het West-Vlaams in Frankrijk
nog even een kleine opsomming van de dorpen
die langs de uiterste grens van het Germaanse
taalgebied aldaar liggen. In de genoemde dorpen
zijn dus nog sprekers van het West-Vlaams te
vinden. Van de kust naar de Belgische grens bij
 Bailleul/Belle zijn dat:

Franse naam - Nederlandse naam:

Leffrinckoucke - Lefrinkhoeke
Couderkerque Branche - Nieuw Koudekerke
Synthe (Pt & Gd) - Groot en Klein Synthe
Brouckerque - Broekkerke*
Capelle-Brouck - Kapellebroek
Wulverdinghe - Wulverdinge
Buysscheure - Buischeure
Renescure - Ruischeure
Steenbecque - Steenbeke
La Motte aux Bois - De Walle
Vieux Berquin - Oud of Noord Berkin
La Crèche - De Kribbe (gehucht ten o. van Belle)

*volgens sommigen wordt te Coppenaxfort
ook nog altijd West-Vlaams gesproken

Mathieu schreef verder:

> PS: Leuk dat premier Balkenende de Zeeuwse
> dialectendag komt openen, dit schept
> zeker hoopvolle gedachten wat betreft de
> erkenningsaanvraag?

Laten we hopen dat het helpt. De man gaat
in ieder geval onze geschiedenisboekjes is
als de eerste Zeeuwstalige premier. Op Kapelle,
zijn gboortedorp, wordt in elk geval nu al
gefluisterd dat hij minister Heinsbroek enkele
niet malse Zeeuwse verwensingen naar het hoofd
heeft geworpen na diens opmerkingen over
snelheidsovertredingen...
Overigens wel typisch dat ik nu via jou moet
vernemen van Balkenende's bezoek. De Zeeuwse
Dialectendag is duidelijk een zuiver interne aan-
gelegenheid van de Zeeuwsche Vereeniging voor
Dialectonderzoek. Een sterk staaltje navelstaarderij!

Met groet,

Marco

Please submit postings to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>. *
Postingswill
be displayed unedited in digest form. * Please display only therelevant
parts of quotes in your replies. * Commands for automated
functions(including "signoff lowlands-l") are   to be sent
to<listserv at listserv.linguistlist.org> or
at<http://linguistlist.org/subscribing/sub-lowlands-l.html>. * Please use
onlyPlain Text format, not Rich Text (HTML) or any other   type of format,
in your submissions