LL-L "Language varieties" 2003.02.21 (06) [D/LS]

Lowlands-L admin at lowlands-l.net
Fri Feb 21 20:11:39 UTC 2003

L O W L A N D S - L * 21.FEB.2003 (06) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
<http://www.lowlands-l.net> * admin at lowlands-l.net
<mailto:admin at lowlands-l.net> * Encoding: Unicode UTF-8
Rules & Guidelines: <http://www.lowlands-l.net/rules.htm>
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
<mailto:lowlands-l at listserv.linguistlist.org>
Server Manual: <http://www.lsoft.com/manuals/1.8c/userindex.html>

From: Peter Meylof <p.meylof at planet.nl>
Subject: Sch-klank

Moi Jules,

Allereerst Jules, ook namens deze nieuwkomeling: van harte welkom. Ik
ben ook pas nieuw hier en het bevalt me zeer goed.

Wat je vraag betreft: ik denk dat de bewoners van onze zuidelijke
provincies, Brabant en Limburg grote moeite hebben met het uitspreken
van de sch-klank. Ook onder de dreiging van zwaar lichamelijk letsel,
zullen zij deze klank niet weten te produceren (I knew that the
sch-sound was a life-saver).
In Suriname is het Nederlands nog steeds de officiële taal en is de
sch-klank bijna gelijk aan die in het Nederlands, met dit verschil dat
hij minder 'hard' wordt uitgesproken. Dit geldt ook voor de Nederlandse
Antillen.
In indonesië zul je nog maar weinig mensen aantreffen die het Nederlands
nog machtig zijn. Alleen de oudere generatie Indonesiërs zullen het
Nederlands nog enigszins spreken. De taal zal daar waarschijnlijk in een
paar decennia zijn verdwenen. Naar mijn mening terecht. Driehonderd jaar
Nederlandse onderdrukking en uitbuiting zullen geen warme gevoelens voor
deze taal teweeg hebben gebracht.

Ik hoop dat we veel van elkaar kunnen leren, Jules. Nogmaals, welkom.

Vriendelijke groeten,

Peter

(Uit Twenthe, Nederland)

----------

From: Peter Meylof <p.meylof at planet.nl>
Subject: Nederduits-Fries

Moi Loaglaanders,

Ik heb hier veur mie: Atlas van de Europese Talen, Geschiedenis en
Ontwikkeling. Skreewn deur Victor Stevenson. Ik citeer:

"Nederduits werd gesproken vanaf de Noordzee tot halverwege de Elbe. Het was
de taal van de Saksers, de Friezen -wier dialect overigens toen al een eigen
karakteristieke vorm begon aan te nemen- en de Franken die leefden in het
gebied van de benedenloop van de Rijn en in Vlaanderen." Eende citaat.

It geet mie um dat sinneke -wier....nemen-. Mut ik hier noe oet concludeern,
dat Freysk en Saksisch twee takn bint, ontstoan oet it Nederduuts, woarin it
freisk een dialect neumt wördt? Of mut ik noe annemn dat it Freysk sich as
dialect hef afsplitst moar sien wortels hef in it Saksisch?

Leu, deank effen met mie met en loat mie weetn wat oeleu hiervan feend en
wat ieleu weet hieroawer.

Avast weer donders bedankt.

Goodgoan,

Peter