LL-L "Names" 2003.03.09 (02) [D]

Lowlands-L admin at lowlands-l.net
Sun Mar 9 17:45:27 UTC 2003

 L O W L A N D S - L * 09.MAR.2003 (02) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
 http://www.lowlands-l.net  * admin at lowlands-l.net * Encoding: Unicode UTF-8
 Rules & Guidelines: http://www.lowlands-l.net/rules.htm
 Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
 S=Scots Sh=Shetlandic V=(West)Flemish Z=Zeelandic (Zeêuws)

From: Theo Homan <theohoman at yahoo.com>
Subject: LL-L "Names" 2003.03.08 (01) [D]

> Dag iedereen,
>
> Van de week heb ik een nogal stout artikel
> geschreven over de oorsprong
> van de Friezen, de Saksen en de Angelen. De meningen
> die ik daar
> verkondigd heb, komen niet van mij maar van een
> Nederlandse studiegroep
> die al jaren onderzoekingen doet over dit
> controversiële onderwerp. En
> controversieel is het alleszins, daar ik van alle
> LL-leden geen reactie
> heb kunnen losweken. Meningen zijn er,  om akkoord
> mee te gaan,  of om
> [...]
------------------
Luc,

Ik neem de handschoen niet op, ik kijk wel uit.

Er is nog veel te veel werk te doen met het
ontmantelen van de 18e en 19e eeuwse patriotistische
ideeen over het ontstaan van 'onze stam'. De reacties
van de gevestigde opvattingen-orde zijn hierbij niet
altijd even fris (geweest). [Ook eigen
praktijkervaring.]

Maar internet is wel het medium om zo'n werkgroep de
ideeen te laten ontwikkelen. Met een website
ontwikkelen de ideeen [er zijn meer ideeen dan feiten]
zich veel sneller, en vooral: pertinente fouten en
dwaalsporen worden eerder ontdekt.
Er moeten wat mensen bij zijn met een goed ruimtelijk
inzicht om een website over lowlands-ll in het eerste
milennium tot ontwikkeling te laten komen, want de
verwijzingen over en weer kunnen al gauw zo talrijk
worden dat menigeen in dit onderwerp gaat verdwalen.

En om iedereen bij de les te houden: er zouden
verschrikkelijk veel kaartjes in moeten die elk
ontwikkelingsstadium aangeven, ook en vooral
geografisch: zoals hoeveel lowl. gebied stond onder
water in het jaar 100, 300, 500 enz.
En wat feitelijk vaststaat, kan duidelijk aangegeven
worden [om een heet onderwerp te noemen: men zal dan
niet meer zowel 'Frissi' als 'Fresani' als 'Friezen'
vertalen.]

Maar misschien kun je je werkgroep vragen of ze alles
wat over de Caninefates gevonden is [heel weinig hoor,
maar er zijn romeinse steeninscripties waarin ze
genoemd worden] al bij elkaar geveegd hebben; laat ze
dat dan voor de aardigheid naar mij toesturen.

Succes.

vr. gr.
Theo Homan

* Please submit postings to <lowlands-l at listserv.linguistlist.org>.