LL-L "Morphology" 2003.05.18 (07) [E]

Lowlands-L sassisch at yahoo.com
Sun May 18 19:21:57 UTC 2003

L O W L A N D S - L * 18.May.2003 (07) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * sassisch at yahoo.com
Rules & Guidelines: http://www.lowlands-l.net/rules.htm
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: burgdal32admin <burgdal32 at pandora.be>
Subject: LL-L "Morphology" 2003.05.15 (09) [D/E]

> From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
> Subject: Morphology
> n het Nedersaksisch (Nederduits, Platduits) is het meervoud-_-s_ heel
> gewoon.  Misschien hebben het Engels en het Schots -- en wellicht zelfs
> het Westvlaams (en het Zeelands?) het van het Saksisch geervt.  (Zijn
> niet in de middeleeuwen Saksen na de vlaamse en zeelandse kusten geïmm
> igreerd?)
> Groetjes,
> Reinhard/Ron

Dag Ron,

Bedankt voor de reacties!
Hier ben ik weer tegendraads.
Ik (samen met één toch groeiende groep mensen) geloof precies het
omgekeerde.
In de traditionele uitleg van de geschiedenis kwamen de Saksen vanuit
het noorden naar de Vlaamse kusten.
Bij het onderzoeken van de archieven kan echter ook het omgekeerde
plaats hebben gehad , dat -vooral door Karel de Grote- een hele groep
Saksen is moeten vluchten naar het noorden.
Wat er ook van zij, het lijkt hier toch wel duidelijk dat de streken
vanaf Boulogne tot aan de Russische grens echt wel het één en ander
gemeen hebben. Als we kijken naar wat ons bindt, kan dat alleen maar
ten goede komen aan een algemene verstandhouding.

Groetjes
luc vanbrabant
oekene

----------

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Morphology

Beste Luc,

Bedankt.  Van mij krijgt je geen tegenspraak in dit opzicht.  Invloeden
van een Laaglandse taal op het andere is een heel ingewikkeld
onderwerp.  Er is bovendien het element van middeleeuwse
Nederlandse/Vlaamse emigratie naar het oosten, die in het bijzonder op
de taalvariëteiten van de oostelijke gebieden invloed hadden, ook al van
Romeinen genoemde Saksische nederzettingen in de kustengebieden van
Gallië.  Wij moeten naar het Oudnederfrankische en het Oudsaksische
kijken om oorspronkelijke morphologische verschillen vast te stellen.
Maar we hebben vandaag te weinig  documenten, en we weten niets over
gesprokene oude taalvariëteiten.

Groetjes,