LL-L "Etymology" 2003.11.04 (04) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Tue Nov 4 17:10:21 UTC 2003

L O W L A N D S - L * 04.NOV.2003 (04) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West)Flemish Z=Zeelandic (Zeêuws)

From: Mathieu van Woerkom <mathieu.vanwoerkom at student.kun.nl>
Subject: etymology

Beste Lowlanders,

weet iemand het antwoord op onderstaande vraag? Deze ontving ik gisteren via
mijn website www.streektaal.net..

Misschien raar, maar ik zou graag willen weten waar het woord "keuken"
vandaan komt. Aangezien dit eigenlijk wel een aparte naam is, omdat we het
wel over de SLAAPkamer, de WOONkamer, de BADkamer enz hebben. Logisch zou
dus eigenlijk zijn,  om het de KOOKkamer te noemen.

Ik weet dat "koken" in een aantal dialecten "köken" (met umlaut) is, en ik
denk dat het van het germaans (?) af komt.

Bij voorbaat dank,
Mathieu

----------

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>

Hoi, Mathieu!

"Keuken" (< _coken(e)_ ~ _koekene_ ~ _kuekene_) en zijne verwandte in andere
Germaanse talen -- b.v. Nedersaksisch (*_kukina_ > _kokene_ >) _köke_ ~
_köök_ ~ _köken_ (> Scandinavisch) en (_cycene_ >) Engels _kitchen_, Skots
_keetchen_ --  zijn schijnbaar Latijnse leenwoorden, van _cucîna_
([ku'kiːna] > [ku'ʦiːna] ~ [ku'ʧiːna]), een variantvorm van _coquîna_, van
_coquere_ 'koken'.

Hebben de Germaanse talen geen woorden voor deze "kamer" gehad?  Schijnbaar
niet.  Waarom?  Ik geloof, dat een keuken als een afzonderlijke kamer,
kamerafdeling of huisje een nieuw begrip was, dat met Romeine contacten in
Noordeuropa ingevoerd werd.  Germaanse huizen hadden oorspronkelijk een
enkele kamer (of een kamer voor mensen en een kamer voor dieren) met een
plaats voor vuur op de kleiverdieping dichtbij het rookgat, dat in het dak
of in de geveltop was.  In de zomer kookten de mensen dikwijls buiten (later
"zomerkeukens").  Slaapkamers werden later toegevoegd, maar de hardstede
bleef in de grottere kamer, die voor algemeen gebruik ( = woonkamer) was.
De hardstede kreeg later muren en werd dikwijls aan een uiterlijke muur
aangebouwd, en dit verminderde het vuurgevaar.  (In boerehuizen werd aan
deze bouwplan tot de 19th eeuw vastgehouden.)  Het woord "keuken" werd later
algemener gebruikt, toen meer en meer woningen (vooral stadshuizen en
herenhuizen) afzonderlijke kamers of huisjes voor het koken hadden.

Bij voorbaat bedankt voor correcties.

Groeten,
Reinhard/Ron