LL-L "Songs" 2004.02.15 (05) [A/D/E]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sun Feb 15 18:57:11 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 15.FEB.2004 (05) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Liza du Plooy <lizaduplooy at yahoo.com>
Subject: LL-L "Songs" 2004.01.13 (03) [E]

Goeiemiddag almal!

Ron, you wrote:
"The author is J.P. Heije (1809 - 1876), who wrote this in 1847.
http://www.nederlands.nl/nedermap/poezie/poezie/18719.html?zoekresultaat=ja

De Zilvervloot

1.
Heb-je van de Zilveren Vloot wel gehoord,
De zilveren Vloot van Spanje?
Die had er veel Spaanse matten aan boord
En appeltjes van Oranje!

Refrein:
Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein
Zijn naam is klein,
Zijn daden bennen groot:
|: Die heeft gewonnen de Zilvervloot! :|
2.
Zei toen niet Piet Hein, met een aalwarig woord:
'Wel jongetjes van Oranje,
Kom klim reis aan dìt en dà t Spaanse boord,
En rol me die mat van Spanje!'

Refrein:
Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein
Zijn naam is klein,
Zijn daden bennen groot:
|: Die heeft gewonnen de Zilvervloot! :|
3.
Klommen niet de jongens als katten in 't want
En vochten ze niet haast als leeuwen?
Ze maakten de Spanjerds duchtig te schand,
Tot in Spanje klonk hun schreeuwen:

Refrein:
Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein
Zijn naam is klein,
Zijn daden bennen groot:
|: Die heeft gewonnen de Zilvervloot! :|
4.
Kwam er nu nog eenmaal zo'n Zilveren Vloot,
Zeg, zou jelui nòg zo kloppen?
Of zoudt gij u veilig en buiten schoot,
Maar stil in je hangmat stoppen?

Refrein

'Wel! Neerlands bloed
Heeft nog wel moed!
Al bennen we niet groot,
|: We zouen nòg winnen een Zilvervloot!' :|"

Ek het geweet dat ek hierdie liedjie ken, want ek kon die wysie vir die
refrein onthou. Ek het vandag my ma gebel en haar toe daaroor gevra. Sy het
die liedjie begin sing die oomblik toe ek die woorde vir haar lees. Sy sê
die liedjie is ingesluit in die FAK sangbundel (FAK staan vir "Federasie van
Afrikaanse Kultuurvereniginge"). Ons het nie Afrikaanse woorde daarvoor nie,
maar hierdie Hollandse weergawe! Ek het gedink dit jy dit interessant sou
vind.

I knew I've heard this song before as I could remember the tune the the
refrain. I phoned my mother today and asked her about it. She started
singing the song the moment I read the words to her! She told me this song
is included in the 'FAK sangbundel' (FAK stands for "Federasie van
Afrikaanse Kultuurvereniginge"). We do not have Afrikaans lyrics for it,
however, but the Dutch version that you gave above.
Thought you might find that interesting!

Liza du Plooy