LL-L "Names" 2004.01.14 (01) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Jan 14 16:09:54 UTC 2004

L O W L A N D S - L * 14.JAN.2004 (01) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Posting Address: lowlands-l at listserv.linguistlist.org

From: Marko Simonovic <dabog at verat.net>
Subject: LL-L "Phonology" 2004.01.13 (07) [D/E]

> Zdravo! Drago mi je da smo se upoznali.

Takođe, takođe!

> Ik weet wie op de lijst is en waar zij van komen, maar ik ben verplicht de
> zelfgekozene anonimiteit van onze abonnees te achten en te beschermen. Ik
> kan hen niet vermelden tot zij vrijwillig "praten". Dus welkom in het
forum,
> beste Marko!

Nou, wat een onthaal :-). Dank je wel.

> Ik denk dat Heiko gelijk het. Enkele talen gebruikten vroeger "Servi..." .
> Het is vermoedelijk een geval van b-verspreiding.

Dat zou wel. Nu herinner ik me dat sommige nationalistische "historici" ooit
"bewezen" dat Dubrovnik en haar inwoners Serven/Servisch waren omdat hun
middeleeuwse archivarisen hun taal lingua sevuiana noemden.

> Wat is de oorsprong van de naam "Servië(r)"?  Latijns /serv-/ (_servus_,
> _serva_ enz.) 'dienaar', 'slaaf' ~ /sklav-/ (_sclavus_, _sclava_ enz.)
> 'slaaf' > _sclavus_ 'Slaaf'?  (De Slavische voorouders werden door
Grieken,
> Romeinen en anderen verslaafd.)
>
> What is the origin of the name "Serb(ia(n))"?  Latin /serv-/ (_servus_,
> _serva_ etc.) 'servant, 'slave' ~ /sklav-/ (_sclavus_, _sclava_ etc.)
> 'slave' > _sclavus_ 'Slav'?  (The Slavonian ancestors were enslaved by
> Greeks, Romans and others.)

Nee, 'srb' is een stam die een rol speelt in vele benamingen die vele (ook
sommige niet-Slavische) stammen gebruikten om zichzelf te noemen en de
verspreiding ervan heeft niets te maken met de huidige naties
(vergelijkbaar met Diets, Duits, Dutch). Men denkt het iets heel algemeens
betekende (mens ofzo).
Het hele verhaal over Dubrovnik en ook dat over Sorbiërs laten zien dat de
naam in een grote regio werd gebruikt en dat de andere Zuid-Slavische
volkeren het opgaven toen hij een concreet volk begon te betekenen, waaruit
ze geen deel uitmaakten.

In Latijnse geschriften wordt die naam al met een klinker voor de r
geschreven omdat ze geen r in die positie konden uitspreken en omdat het er
erg vreemd uit zou zien. Pas toen begon het op "servire" te lijken.

"Slav/slov" is hetzelfde verhaal. Slovenië, Slowakije, Slavonië (Slavonija =
deel van Kroatië); Sloveens in het Sloveens en Slowaaks in het Slowaaks zeg
je hetzelfde. Misschien hebben Romeinen hun eigen etymologie afgeleid, maar
de naam is ouder dan de Slavische slavenrij.

Nou, dat was het :-)

Groetjes,

m.