LL-L "Language varieties" 2005.12.10 (04) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sat Dec 10 19:23:11 UTC 2005

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

   L O W L A N D S - L * 10 December 2005 * Volume 04

From: Ingmar Roerdinkholder <ingmar.roerdinkholder at WORLDONLINE.NL>
Subject: LL-L "Language varieties" 2005.12.09 (05) [D]

Het Limburgs vormt inderdaad een overgangscontinuum tussen de Nederlandse
en Middelduitse dialecten, en de isoglossen van verschillende fonologische
en andere kenmerken vallen lang niet altijd samen.
Ook in Duitsland is dit natuurlijk het geval, met de bekende isoglosen van
maken-machen, dat-das, dorp-dorf etc die relatief ver uit elkaar liggen.

Hoe zuidoostelijker men in Limburg komt, des te meer "Duitse" kenmerken er
zijn aan te wijzen, het Limburgs in Nederlands lijkt daarom vaak Duitser
dan dat van België; in feite zou men het Zuid-Oost-Limburgs in Nederland -
onder andere dat van Kerkrade en omgeving- wel al tot het Duitse
taalgebied mogen rekenen.

In het meest noordoostelijke Limburgs, dat van Venlo, wordt geen ich en
ouch meer gezegd, maar ik en ok, Ned. ik/ook, Duits ich/auch. Daarom zou
Venloos officieel geen Limburgs dialect mogen heten op taalkundige gronden.
Daarentegen zijn wel Venloos mich en uch, Ned. mij/u, Duits mich/euch.
De Nederfrankische dialecten van het Ruhrgebied in Duitsland, zoals Franz
Firla's Mölmsch (Mühlheim) vallen daarom ook buiten het Limburgs, ze
ontberen nog meer van de specifieke kenmerken, onder andere de toon-
oppositie, die het Venloos nog juist wel heeft. Direct ten noorden van
Venlo begint de brede groep van Brabantse dialecten, waaronder men ook het
Oost-Vlaams, Zuid-Gelders en Kleverlands moet rekenen.

Ingmar

Ronhard:

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Language varieties

Bedankt, lieve Ingmar.

> [...]
> ontberen nog meer van de specifieke kenmerken, onder andere de toon-
> oppositie, die het Venloos nog juist wel heeft.

Naar welke groep zou je deze taalvarianten toewijzen? Misschien
"Roer-Nederfrankisch"?

Groetjes,