LL-L "Language varieties" 2005.05.15 (03) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Wed Jun 15 16:03:51 UTC 2005

L O W L A N D S - L * 15.JUN.2005 (03) * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeêuws)

From: denis dujardin <dujardin at pandora.be>
Subject: LL-L "Language varieties" 2005.05.14 (10) [D/E/German]

Ingmar,

Jouw bemerking klopt in zekere zin. Maar ondanks mijn naam ben ik
Vlaming en spreek ik Frans met - naar het schijnt, zoals men in Parijs
eens opmerkte - een "Pools" accent.
Ik meen dat ik duidelijk beter Engels spreek dan Frans.
Bij deze wil ik toch nog eens het probleem dat Frans heeft met zichzelf,
aankaarten.
Overal in Vlaanderen kan een Franstalige terecht: politie,
overheidsdiensten, handelszaken edm.
Omgekeerd: in Wallonie en voor een stuk in Brussel, kan een Vlaming niet
terecht met zijn taal.
Het ergste is dat in ziekenhuizen in Brussel Nederlands heel vaak niet
wordt begrepen. Wat bewezen werd door TV-reportages waarin met anonieme
cameras zogenaamde ziekenhuis-bezoekers zich in het Nederlands aanbieden
en niet begrepen worden.
Vlaamse parlementariers hebben Europese commissarissen laten komen om
die taaltoestand te onderzoeken.
Franstaligen worden wellicht getipt en de commissarissen zeggen dat "er
niets aan de hand is" als ze (-een reeds aangekondigd bezoek-) afleggen.
Anderzijds worden er in Vlaamse ziekenhuizen stappen ondernomen om
allochtonen (-Turks, Arabisch edm -) van overheidswege in hun taal te
woord te staan.
Met andere woorden, Vlaming proberen zich institutioneel polyglot op te
stellen, Franstaligen vertikken dat over de gehele lijn, zelfs tegen hun
anderstalige landgenoten, waar ze al eeuwen naast wonen.
Het is geen wonder te noemen, dat een meerderheid van de mensen die in
de acute zorgsector werken en dagdagelijks hiermee geconfronteerd
worden, met de eisen van anderstaligen, - dat die massaal extreem-rechts
stemmen.

Denis Dujardin
Vlaanderen.

From: R. F. Hahn <sassisch at yahoo.com>
Subject: Language varieties

Bedankt voor de opheldering, beste Denis.  Ik heb van ervaring geleerd dat
de naam van mensen niet noodzakelijkerwijs etnische afkomst en moedertaal
aanduiden, voornamelijk met betrekking tot België. Ik ken Belgen mit Franse
naam maar met Vlaams als moedertaal, en ik ken meer Belgen met Vlaamse naam
maar met Frans of Walloons als moedertaal (of met Frans als hun verkozen
taal ...).

Groeten,