LL-L "Language varieties" 2006.04.06 (01) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Thu Apr 6 14:21:11 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

06 April 2006 * Volume 01

From: Luc Hellinckx <luc.hellinckx at gmail.com>
Subject: LL-L "Language varieties"

Hallo Ingmar,

Je schreef:

> Ik ben trouwens wel benieuwd of met name de Vlamingen (Belgen) hier op de
> lijst zich aan bovenstaande hersenspinsels geërgerd hebben of wellicht
> juist wel helemaal niet.
Je bedenkingen bij een mogelijke reünie van de Nederlanden vond ik erg
interessant. Ikzelf heb het ook altijd spijtig gevonden dat we zo
verbrokkeld zijn geraakt. Eigenlijk toch wel bizar dat sommige "Belgen"
nadien "Eendracht maakt macht" in het blazoen gingen voeren...maar dan
in het Frans. Om nog later toch weer een economische unie als de Benelux
in het leven te roepen.

Trouwens...gegeven dat:

1)religieuze tegenstellingen momenteel veel minder scherp liggen als
pakweg 180 jaar geleden (als ze überhaupt nog bestaan)
2)in de Belgische context de machtsverhoudingen tussen noord en zuid
omgekeerd zijn
3)Frankrijk zich heden ten dage veel minder een dominante rol kan
permitteren als vroeger (toen werd België ook een beetje gecreëerd als
bufferstaat)

acht ik de tijd eigenlijk wel rijp voor een nieuw "ethisch reveil".
Waarom geen fusie? Zo'n constructieve gedachte zou misschien de
verzuring die her en der is ingetreden in onze maatschappijen wat kunnen
milderen. Misschien kunnen we er dan in één moeite een republiek van
maken? Scheelt alvast wat geld dat we dan in het uitbouwen van een
supervoetbalploeg zouden kunnen investeren :-) . Als die dan
internationaal gaat scoren, zal dat het samenhorigheidsgevoel zeker ten
goede komen.

Groeten,

Luc Hellinckx

PS: In de Benelux, heb ik trouwens altijd noord-zuid afstanden op
taalkundig en cultureel gebied veel kleiner gevonden als die tussen west
en oost.