LL-L "Language varieties" 2006.04.06 (05) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Thu Apr 6 19:29:16 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

06 April 2006 * Volume 05

From: Ingmar Roerdinkholder <ingmar.roerdinkholder at WORLDONLINE.NL>
Subject: LL-L "Language varieties" 2006.04.06 (01) [D]

Wat betreft de mindere noord-zuid-tegenstellingen ten opzichte van
oost-west:
Dit komt m.i. omdat in het oosten feitelijk geen Nederlandse dialecten
worden gesproken, maar afzonderlijke talen, te weten het Nedersaksisch
in Noord-Oost-Nederland en het Limburgs in het Zuid-Oosten (NL en België).
Algemeen worden deze nog wel als onderdeel van het Nederlands taalgebied
beschouwd.

De echte Nederlandse dialecten worden in drie groepen verdeeld: de
noordelijk-centrale van Noord- en Zuidholland en Utrecht, de zuidelijk-
centrale van Noord-Brabant (NL), zuidelijk Gelderland(NL), Antwerpen (B),
Oost-Vlaanderen (B), Vlaams Brabant (B) en de zuidwestelijke groep van
Zeeland (NL), West-Vlaanderen (B) en Frans Vlaanderen (F).
Het Hollands-Utrechts en het Brabants-Vlaams zijn zeer talrijk qua aantal
sprekers en machtig op nationaal gebied, in Nederland de eerste en in
Nederlandstalig België de tweede groep.
Ze zijn in hun respectievelijke landen dan ook hard op weg de overige
dialecten en talen te verdringen.

Een fusie van de Benelux-landen of alleen van Nederland en Vlaanderen
houdt mij overigens niet bezig, ik had het enkel over de hypothetische
vraag hoe de lage landen en dan vooral de taalkundige situatie eruit zou
hebben gezien  ls er een historische eenheid of samenvoeging had plaats-
gevonden. Verder ben ik nogal een romanticus en fantaseer ik wel eens,
maar ik verwacht hier in de realiteit niets van en ben ook niet bereid om
hier iets voor te ondernemen.

Groeten
Ingmar

>From: Luc Hellinckx :
In de Benelux, heb ik trouwens altijd noord-zuid afstanden op