LL-L "Literature" 2006.04.30 (04) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Sun Apr 30 20:08:46 UTC 2006

http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net

   L O W L A N D S - L * 30 April 2006 * Volume 04

From: Theo Homan <theohoman at yahoo.com>
Subject: LL-L "Language varieties" 2006.04.29 (03) [D/E/LS]

> From: Stellingwerfs Eigen
> <info at stellingwerfs-eigen.nl>
> Subject: LL-L "Grammar"

[...]

een bloemlezing gaar van de artikelen
> uit ons Weekblad
> Bokwerder Belang, hetwelk dan in de L.C. serie het
> licht zien zal en wederom
> hebben wij hier lang tegen aan geschijtschoord, want
> er passeert in ons dorp
> langer zeer veel wat wij liever stil houden, maar
> het is ook ziezo gelegen,
> dat de wereld steeds opender wordt en elkeen zijn
> argewatie zonder euvelmoed
> buurkundig maakt,
[...]
> Dit is de openingszin van het derde boek (Bokwerd
> for ever) in het
> 'Bokwerds' van de befaamde Friese schrijver Rink van
> der Velde (1932-2001).
> Dit 'Bokwerds' is een opzettelijk gemaakte 'pidgin',
> (Fryslân),
> Piet Bult

Hoi Piet,

Dat deed mij behoorlijk deugd om weer eens wat van
Bokwerds Belang te lezen.
In de jaren dat deze stukjes verschenen, was ik heel
veel op reis per trein, en zo kocht ik op donderdag
altijd de Leeuwarder Courant om Bokwerds Belang te
lezen. Ik heb ook een paar van die boekjes.
Tot mijn verbazing bleken er vele mensen in Friesland
te zijn die dachten dat deze stukjes echt uit een
dorpskrant kwamen. Zo bleek ook dat Wiegel dacht dat
die stukjes echt waren, al weet ik niet meer over welk
onderwerp het toen ging.
Maar ook het friese platteland geloofde erin. Zo  was
er eens een stukje over een prijsbok dat zijn
bevruchtingswerk niet kon doen vanwege de machinaties
in de Hoofdplaats. En toen kwamen er bij de redactie
een serie reacties binnen van boeren die wel
belangstelling voor deze bok hadden.
Zeg nou zelf: krijg jij nou geen zin om ook
lowlands-ll op zo'n manier te gaan beduvelen?

vr.gr
Theo Homan