LL-L 'Resources' 2006.08.21 (03) [D]

Lowlands-L lowlands-l at lowlands-l.net
Mon Aug 21 22:25:45 UTC 2006

L O W L A N D S - L * ISSN 189-5582 * LCSN 96-4226
http://www.lowlands-l.net * lowlands-l at lowlands-l.net
Commands ("signoff lowlands-l" etc.): listserv at listserv.net
S=Scots Sh=Shetlandic V=(West) Flemish Z=Zeelandic (Zeeuws)

L O W L A N D S - L * 21 August 2006 * Volume 03

From: 'Roland Desnerck' <desnerck.roland at skynet.be>
Subject: LL-L 'History' 2006.08.21 (01) [E]

Beste Ron en Piet en allen,
Bedankt voor de belangstelling voor het verschijnen van de vierde druk van
mijn Oostends Woordenboek. De eerste druk zag het levenslicht in 1972. Sinds
de derde druk in 1988 heb ik een goede 5000 woorden en uitdrukkingen bij!
Een dialectwoordenboek samenstellen is een heerlijk werk; ik heb meegevaren
op zee, heb zelf de strandvisserij op garnaal of "kruuwn" bedreven, ben
meegeweest met vogelvangers in de duinen van Raversijde, heb gezien hoe een
paard aangekleed werd, heb wagens en wagenmakers in Leffinge bezig gezien,
enz. Ik heb dan ook in het verleden een bescheiden steentje kunnen bijdragen
over "lapkoes", "anderwatn" (pinkeren), en andere begrippen die aan bod
kwamen. Tussen haakjes zigeuners noemen wij bowemels (= Bohemers).
Ik maak ook van de gelegenheid gebruik om Piet en zijn medewerkers van An de
Liende te bedanken voor hun inzet en voor het inrichten van de
dichtwedstrijd waaraan ik deelnam met een ... Oostends gedicht, en nog prijs
had ook. Naar de prijsuitdeling in het voor ons verre Stellingwerf kon ik
niet komen, maar vreselijk bedankt hoor! Det wier in protsje ta fier,tige
fier.
Ron, bij wijze van waardering voor je werk en inzet wil ik je graag mijn
woordenboek opsturen. Mag ik weten op welk adres het mag bezorgd worden?
Vriendelijke groeten en ... "stél et wêl én toetnoasteki"!
Roland Desnerck uut Osténde.